Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

Koronapandemia ja Venäjän hyökkäysota Ukrainassa ovat nostaneet ruuan riittävyyden ja huoltovarmuuden päätöksenteon keskiöön. Niiden turvaamiseksi tarvitsemme tuotannon vastuullisuuden rinnalle vastuullisuutta myös markkinoilta, MTK:n alueellisten tuottajaliittojen puheenjohtajat vaativat.

Puheenjohtajien mukaan maatilojen talouskriisi ja kaupan ennätystulokset kertovat vakavasta ristiriidasta ruokaketjun sisällä. ”Kauppa tekee tulosta ruuan myynnillä mutta myös myymällä tuotantopanoksia, kuten lannoitteita, viljelijöille. Samaan aikaan alkutuotanto riutuu kannattamattomana ”, MTK-liittojen puheenjohtajat painottavat.

Ruokaa tuottavien tilojen määrän lasku jatkuu kyselyiden mukaan nopeana. ”Kuka tulevaisuudessa tuottaa suomalaisen ruuan? Tilojen lopettamistahti on saatava hallintaan, ja ala tarvitsee myös uusia yrittäjiä. Kaikki osapuolet tulisi nyt saada ymmärtämään tilanteen vakavuus”, puheenjohtajat vetoavat.

Tuottajaliittojen puheenjohtajat kannustavat kriisien keskellä huomaamaan, että suomalaisen maatalouden näkymät pidemmällä aikavälillä ovat varsin hyvät. Tulevaisuus tarjoaa ennusteiden mukaan jatkuvasti paranevia kasvuolosuhteita, kun tilannetta verrataan vaikkapa Etelä-Euroopan ongelmiin kuivuuden kanssa.

”Viljelijöiden käytössä ovat huippuunsa kehitellyt, pohjoisiin oloihin soveltuvat nurmi- ja viljalajikkeet. Kotieläintuotannossa eläinaines on laadukasta ja tuotannon laatu maailman huippua monilla mittareilla mitattuna”, liittojen puheenjohtajat muistuttavat.

MTK-liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kesäkokoukseensa tänä vuonna Hämeessä. Ohjelmaan kuuluivat myös vierailut Luonnonvarakeskuksen Jokioisten tutkimusyksikköön, Boreal Kasvinjalostukseen, Trans Farmille sekä alueen maatiloille.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.