MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

– Suomalainen ruoka-ala on vauhdilla kansainvälistymässä. Vientinäkymät ovat hyvät erityisesti Aasiassa, mutta Suomella on myös paljon tarjottavaa laatua vaativille, tiedostavimmille saksalaiskuluttajille. Arktinen ruoka on kasvava trendi ja kohtapuolin ilmiö, Marttila totesi.

Suomen ruokastrategiassa korostuvat laatu ja turvallisuus sekä eettisyys ja ekologisuus. Eläimistä ja ympäristöstä pidetään hyvää huolta. Väitteet eivät perustu mielikuviin, vaan kaikki on todennettavissa Luonnonvarakeskuksen Ruokafakta-sivustolta.

– Esimerkkinä suomalaisesta turvallisesta tuotannosta voi mainita täysin antibioottivapaan broilerin- tai sianlihan. Koska eläinten hyvinvointiin on investoitu valtavasti, pysyvät eläimet terveinä, eikä antibiootteja tarvita, Marttila kertoi.

Ihmiset kaikkialta maailmasta ovat löytäneet Suomen matkailumaana. Luonto, hiljaisuus, eksotiikka, laadukkaat palvelut ja revontulet luovat vetovoimaa, joka näkyy turismin kasvuna. Suomen luonnossa matkailijaa ihmetyttävät myös laajat jokamiehen oikeudet. Marjoja ja sieniä saa poimia vapaasti metsistämme. Luonnon antimet, villiruoka, tuo huikean lisänsä suomalaiseen ruokatarjontaan.

– Suomalainen puhdas ruoka on se sinetti, joka yllättää positiivisesti ja saa matkailijan rakastumaan ja tulemaan meille kylään yhä uudelleen.

Suomen osastolla on mukana reilu 20 elintarvike- ja matkailuyritystä. Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin tähden saanut huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta. Sisäänheittäjänä osastolla toimii joulupukki.

Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Finpron Visit Finland -yksikkö ja Finpron johtama Food from Finland -kasvuohjelma yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060

Suomi esittäytyy Berliinin kansainvälisillä ruokamessuilla

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.