MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

– Suomalainen ruoka-ala on vauhdilla kansainvälistymässä. Vientinäkymät ovat hyvät erityisesti Aasiassa, mutta Suomella on myös paljon tarjottavaa laatua vaativille, tiedostavimmille saksalaiskuluttajille. Arktinen ruoka on kasvava trendi ja kohtapuolin ilmiö, Marttila totesi.

Suomen ruokastrategiassa korostuvat laatu ja turvallisuus sekä eettisyys ja ekologisuus. Eläimistä ja ympäristöstä pidetään hyvää huolta. Väitteet eivät perustu mielikuviin, vaan kaikki on todennettavissa Luonnonvarakeskuksen Ruokafakta-sivustolta.

– Esimerkkinä suomalaisesta turvallisesta tuotannosta voi mainita täysin antibioottivapaan broilerin- tai sianlihan. Koska eläinten hyvinvointiin on investoitu valtavasti, pysyvät eläimet terveinä, eikä antibiootteja tarvita, Marttila kertoi.

Ihmiset kaikkialta maailmasta ovat löytäneet Suomen matkailumaana. Luonto, hiljaisuus, eksotiikka, laadukkaat palvelut ja revontulet luovat vetovoimaa, joka näkyy turismin kasvuna. Suomen luonnossa matkailijaa ihmetyttävät myös laajat jokamiehen oikeudet. Marjoja ja sieniä saa poimia vapaasti metsistämme. Luonnon antimet, villiruoka, tuo huikean lisänsä suomalaiseen ruokatarjontaan.

– Suomalainen puhdas ruoka on se sinetti, joka yllättää positiivisesti ja saa matkailijan rakastumaan ja tulemaan meille kylään yhä uudelleen.

Suomen osastolla on mukana reilu 20 elintarvike- ja matkailuyritystä. Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin tähden saanut huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta. Sisäänheittäjänä osastolla toimii joulupukki.

Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Finpron Visit Finland -yksikkö ja Finpron johtama Food from Finland -kasvuohjelma yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060

Suomi esittäytyy Berliinin kansainvälisillä ruokamessuilla

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.