MTK:n Marttila: Kuluttajia suojeltava mädäntyneeltä lihalta ja riistokanalta

EU-komissio hakee vimmaisesti tuloksia Etelä-Amerikan Mercosur-kauppaneuvotteluissa erikoisin ja tuomittavin keinoin. Mercosur-maiden ainoana tavoitteena on EU:n tiukkoihin normeihin ja niiden valvontaan perustuvien ruokamarkkinoiden avaaminen selkeästi heikommin normein tuotetulle tuonnille. Kuluttajien etu on, että tuonnin vaatimukset pannaan samalle viivalle EU-tuotannon kanssa. – Ruokaturva ei ole kaupan, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa Joensuussa tänään.

Maailman kauppajärjestö WTO:n toimimattomuus on sysännyt liikkeelle prosessin, jossa EU neuvottelee kahdenvälisiä kauppasopimuksia eri ilmansuuntiin. Eniten huomiota on saanut Yhdysvaltojen kanssa aloitettu, sittemmin hiipunut TTIP-prosessi. Tämäkin sai kuluttajat kaduille EU-normit alittavaa tuontia vastustamaan.

Mercosurin kohdalla ongelma on monin verroin pahempi. EU:n ruoka-ala pärjää kohtalaisesti kilpailussa Pohjois-Amerikan kanssa, mutta Etelä-Amerikka on menettänyt luottamuksen toistuvissa skandaaleissa. Tänä vuonna EU:n alueelle on tuotu Brasiliasta mädäntynyttä lihaa ja IATP-tutkimuslaitos raportoi vastikään maan kanaloiden epäinhimillisistä työoloista ja räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista. Komission omat selvitykset osoittavat myös ongelmat. Mercosur-maat eivät kuitenkaan ole tehneet järjestelmiinsä muutoksia huomautuksista huolimatta.

– Reilua kilpailua emme pelkää, mutta pelissä on oltava säännöt ja tuomari niitä valvomassa. Mercosurin maatalous hävittää tietoisesti ja järjestelmällisesti jäljet tuotantotavoistaan. Tässä pelissä tuhotaan ennen pitkää myös suomalainen maatalous sekä raaka-aineitamme jalostava elintarviketuotanto, Marttila sanoo.

Marttila korostaa, että monet EU:n neuvottelemista kauppasopimuksista ovat kannatettavia. Venäjän vientikielto viimeistään herätti EU:n maataloussektorin hakemaan markkinoita Euroopan ulkopuolelta. Ilman juuri tehtyä Etelä-Korean kauppasopimusta Venäjän toimet vuonna 2014 olisivat olleet vielä suurempi markkinakatastrofi. Sopimukset Kanadan, Vietnamin ja Japanin kanssa avaavat myös hyviä uusia mahdollisuuksia eurooppalaiselle elintarvikeviennille.

MTK kannattaa monenkeskistä kauppajärjestelmää ja allekirjoittaa myös Suomen hallituksen kauppapolitiikan suuren linjan. Suomi tarvitsee sujuvaa ulkomaankauppaa ja sen selkeitä pelisääntöjä. Kauppasopimukset eivät kuitenkaan saa olla vain kaupan vapauttamista ehdoitta. Sopimusten pitää hyödyttää kaikkia. Eurooppalaisille toimijoilla pitää taata mahdollisuus tasapuoliseen kilpailuun yhteisillä pelisäännöillä.

– Nyt on aika kantaa yhdessä huolta ruuan laadusta ja vastuullisuudesta sekä suomalaisen ruoka-alan tulevaisuudesta. Ala työllistää tänäkin päivänä lähes 340 000 suomalaista joka suoraan tai välillisesti, Marttila muistuttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167