MTK:n Marttila: Kuluttajia suojeltava mädäntyneeltä lihalta ja riistokanalta

EU-komissio hakee vimmaisesti tuloksia Etelä-Amerikan Mercosur-kauppaneuvotteluissa erikoisin ja tuomittavin keinoin. Mercosur-maiden ainoana tavoitteena on EU:n tiukkoihin normeihin ja niiden valvontaan perustuvien ruokamarkkinoiden avaaminen selkeästi heikommin normein tuotetulle tuonnille. Kuluttajien etu on, että tuonnin vaatimukset pannaan samalle viivalle EU-tuotannon kanssa. – Ruokaturva ei ole kaupan, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa Joensuussa tänään.

Maailman kauppajärjestö WTO:n toimimattomuus on sysännyt liikkeelle prosessin, jossa EU neuvottelee kahdenvälisiä kauppasopimuksia eri ilmansuuntiin. Eniten huomiota on saanut Yhdysvaltojen kanssa aloitettu, sittemmin hiipunut TTIP-prosessi. Tämäkin sai kuluttajat kaduille EU-normit alittavaa tuontia vastustamaan.

Mercosurin kohdalla ongelma on monin verroin pahempi. EU:n ruoka-ala pärjää kohtalaisesti kilpailussa Pohjois-Amerikan kanssa, mutta Etelä-Amerikka on menettänyt luottamuksen toistuvissa skandaaleissa. Tänä vuonna EU:n alueelle on tuotu Brasiliasta mädäntynyttä lihaa ja IATP-tutkimuslaitos raportoi vastikään maan kanaloiden epäinhimillisistä työoloista ja räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista. Komission omat selvitykset osoittavat myös ongelmat. Mercosur-maat eivät kuitenkaan ole tehneet järjestelmiinsä muutoksia huomautuksista huolimatta.

– Reilua kilpailua emme pelkää, mutta pelissä on oltava säännöt ja tuomari niitä valvomassa. Mercosurin maatalous hävittää tietoisesti ja järjestelmällisesti jäljet tuotantotavoistaan. Tässä pelissä tuhotaan ennen pitkää myös suomalainen maatalous sekä raaka-aineitamme jalostava elintarviketuotanto, Marttila sanoo.

Marttila korostaa, että monet EU:n neuvottelemista kauppasopimuksista ovat kannatettavia. Venäjän vientikielto viimeistään herätti EU:n maataloussektorin hakemaan markkinoita Euroopan ulkopuolelta. Ilman juuri tehtyä Etelä-Korean kauppasopimusta Venäjän toimet vuonna 2014 olisivat olleet vielä suurempi markkinakatastrofi. Sopimukset Kanadan, Vietnamin ja Japanin kanssa avaavat myös hyviä uusia mahdollisuuksia eurooppalaiselle elintarvikeviennille.

MTK kannattaa monenkeskistä kauppajärjestelmää ja allekirjoittaa myös Suomen hallituksen kauppapolitiikan suuren linjan. Suomi tarvitsee sujuvaa ulkomaankauppaa ja sen selkeitä pelisääntöjä. Kauppasopimukset eivät kuitenkaan saa olla vain kaupan vapauttamista ehdoitta. Sopimusten pitää hyödyttää kaikkia. Eurooppalaisille toimijoilla pitää taata mahdollisuus tasapuoliseen kilpailuun yhteisillä pelisäännöillä.

– Nyt on aika kantaa yhdessä huolta ruuan laadusta ja vastuullisuudesta sekä suomalaisen ruoka-alan tulevaisuudesta. Ala työllistää tänäkin päivänä lähes 340 000 suomalaista joka suoraan tai välillisesti, Marttila muistuttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.