MTK:n Marttila: Kuluttajia suojeltava mädäntyneeltä lihalta ja riistokanalta

EU-komissio hakee vimmaisesti tuloksia Etelä-Amerikan Mercosur-kauppaneuvotteluissa erikoisin ja tuomittavin keinoin. Mercosur-maiden ainoana tavoitteena on EU:n tiukkoihin normeihin ja niiden valvontaan perustuvien ruokamarkkinoiden avaaminen selkeästi heikommin normein tuotetulle tuonnille. Kuluttajien etu on, että tuonnin vaatimukset pannaan samalle viivalle EU-tuotannon kanssa. – Ruokaturva ei ole kaupan, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa Joensuussa tänään.

Maailman kauppajärjestö WTO:n toimimattomuus on sysännyt liikkeelle prosessin, jossa EU neuvottelee kahdenvälisiä kauppasopimuksia eri ilmansuuntiin. Eniten huomiota on saanut Yhdysvaltojen kanssa aloitettu, sittemmin hiipunut TTIP-prosessi. Tämäkin sai kuluttajat kaduille EU-normit alittavaa tuontia vastustamaan.

Mercosurin kohdalla ongelma on monin verroin pahempi. EU:n ruoka-ala pärjää kohtalaisesti kilpailussa Pohjois-Amerikan kanssa, mutta Etelä-Amerikka on menettänyt luottamuksen toistuvissa skandaaleissa. Tänä vuonna EU:n alueelle on tuotu Brasiliasta mädäntynyttä lihaa ja IATP-tutkimuslaitos raportoi vastikään maan kanaloiden epäinhimillisistä työoloista ja räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista. Komission omat selvitykset osoittavat myös ongelmat. Mercosur-maat eivät kuitenkaan ole tehneet järjestelmiinsä muutoksia huomautuksista huolimatta.

– Reilua kilpailua emme pelkää, mutta pelissä on oltava säännöt ja tuomari niitä valvomassa. Mercosurin maatalous hävittää tietoisesti ja järjestelmällisesti jäljet tuotantotavoistaan. Tässä pelissä tuhotaan ennen pitkää myös suomalainen maatalous sekä raaka-aineitamme jalostava elintarviketuotanto, Marttila sanoo.

Marttila korostaa, että monet EU:n neuvottelemista kauppasopimuksista ovat kannatettavia. Venäjän vientikielto viimeistään herätti EU:n maataloussektorin hakemaan markkinoita Euroopan ulkopuolelta. Ilman juuri tehtyä Etelä-Korean kauppasopimusta Venäjän toimet vuonna 2014 olisivat olleet vielä suurempi markkinakatastrofi. Sopimukset Kanadan, Vietnamin ja Japanin kanssa avaavat myös hyviä uusia mahdollisuuksia eurooppalaiselle elintarvikeviennille.

MTK kannattaa monenkeskistä kauppajärjestelmää ja allekirjoittaa myös Suomen hallituksen kauppapolitiikan suuren linjan. Suomi tarvitsee sujuvaa ulkomaankauppaa ja sen selkeitä pelisääntöjä. Kauppasopimukset eivät kuitenkaan saa olla vain kaupan vapauttamista ehdoitta. Sopimusten pitää hyödyttää kaikkia. Eurooppalaisille toimijoilla pitää taata mahdollisuus tasapuoliseen kilpailuun yhteisillä pelisäännöillä.

– Nyt on aika kantaa yhdessä huolta ruuan laadusta ja vastuullisuudesta sekä suomalaisen ruoka-alan tulevaisuudesta. Ala työllistää tänäkin päivänä lähes 340 000 suomalaista joka suoraan tai välillisesti, Marttila muistuttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.