MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportit ovat huolestuttavaa luettavaa. Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kohoaa ja maapallon keskilämpötila nousee. Lämpötilan nousu aiheuttaa osaksi arvattavia ja osaksi arvaamattomia vaikutuksia maapallolla. Nyt edullisilla maatalousalueilla kuivuus ja aavikoituminen lisääntyvät samalla kun sään erilaiset ääri-ilmiöt aiheuttavat omat ongelmansa.

Ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden lisääntyminen johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Suomen hiilidioksidipäästöt ovat vain 1 promille maapallon kokonaispäästöistä.

- Vaikka Suomen toimet yksinään eivät tilannetta muuta, on meidänkin tehtävä osuutemme. Tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 on tavoittelemisen arvoinen, sanoo Ylinen.

Viime aikojen hypetyksessä on ratkaisua haettu ruuantuotannosta, kasvisten syönnin lisäämisestä ja kotieläintuotannon vähentämisestä. Keskustelussa menevät puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin ja kotieläintuotannon syyllistäminen saa suhteettomat mittasuhteet.

- Ei voi välttyä ajatukselta, että kotieläintuotantoa vastustavat tahot näkivät mahdollisuuden käyttää ilmastonmuutosta keppihevosenaan omien tarkoitusperiensä ajamiseen, Ylinen huomauttaa.

- On totta, että ruuantuotannolla on ilmastovaikutuksia. Märehtijöiden röyhtäyksissä on hiilidioksidia ja metaania. Lehmä tuottaa nämä kaasut sulattaessaan syömäänsä ruohoa, joka kasvaessaan on sitonut hiiltä. Lehmä on hiilen kierrättämisen ammattilainen, sen syyllistäminen osoittaa arviointikyvyn puutetta.

Maailman kasvava väkimäärä edellyttää ruuantuotannon lisäämistä 50 prosenttia seuraavan 30 vuoden aikana.

- Tästä tuotannon kasvusta myös meidän Suomessa on kannettava vastuumme. Fossiilisista polttoaineista eroon pääseminen edellyttää merkittävää bioenergian tuotannon lisäämistä. Tämä tapahtuu omalta osaltaan myös suomalaisilla pelloilla ja metsissä. Puheet peltojen viljelemättä jättämisestä ja metsien hakkuiden kieltämisestä ovat tästä näkökulmasta täysin vastuuttomia, sanoo Ylinen.

Lisätietoja: Mauno Ylinen, MTK:n 2. puheenjohtaja, 040 521 2642

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.