MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportit ovat huolestuttavaa luettavaa. Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kohoaa ja maapallon keskilämpötila nousee. Lämpötilan nousu aiheuttaa osaksi arvattavia ja osaksi arvaamattomia vaikutuksia maapallolla. Nyt edullisilla maatalousalueilla kuivuus ja aavikoituminen lisääntyvät samalla kun sään erilaiset ääri-ilmiöt aiheuttavat omat ongelmansa.

Ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden lisääntyminen johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Suomen hiilidioksidipäästöt ovat vain 1 promille maapallon kokonaispäästöistä.

- Vaikka Suomen toimet yksinään eivät tilannetta muuta, on meidänkin tehtävä osuutemme. Tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 on tavoittelemisen arvoinen, sanoo Ylinen.

Viime aikojen hypetyksessä on ratkaisua haettu ruuantuotannosta, kasvisten syönnin lisäämisestä ja kotieläintuotannon vähentämisestä. Keskustelussa menevät puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin ja kotieläintuotannon syyllistäminen saa suhteettomat mittasuhteet.

- Ei voi välttyä ajatukselta, että kotieläintuotantoa vastustavat tahot näkivät mahdollisuuden käyttää ilmastonmuutosta keppihevosenaan omien tarkoitusperiensä ajamiseen, Ylinen huomauttaa.

- On totta, että ruuantuotannolla on ilmastovaikutuksia. Märehtijöiden röyhtäyksissä on hiilidioksidia ja metaania. Lehmä tuottaa nämä kaasut sulattaessaan syömäänsä ruohoa, joka kasvaessaan on sitonut hiiltä. Lehmä on hiilen kierrättämisen ammattilainen, sen syyllistäminen osoittaa arviointikyvyn puutetta.

Maailman kasvava väkimäärä edellyttää ruuantuotannon lisäämistä 50 prosenttia seuraavan 30 vuoden aikana.

- Tästä tuotannon kasvusta myös meidän Suomessa on kannettava vastuumme. Fossiilisista polttoaineista eroon pääseminen edellyttää merkittävää bioenergian tuotannon lisäämistä. Tämä tapahtuu omalta osaltaan myös suomalaisilla pelloilla ja metsissä. Puheet peltojen viljelemättä jättämisestä ja metsien hakkuiden kieltämisestä ovat tästä näkökulmasta täysin vastuuttomia, sanoo Ylinen.

Lisätietoja: Mauno Ylinen, MTK:n 2. puheenjohtaja, 040 521 2642

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.