MTK:n puutarhaverkoston puheenjohtaja Lerkki kannustaa luottamaan suomalaiseen kausityövoimaan

Moni viljelijä on joutunut punnitsemaan toimintaansa ja tilansa toimintakykyä, kun vanhat tutut rutiinit vaihtuivat yhtäkkiä epätietoisuuteen, turvattomuuden tunteeseen ja kipuiluun uuden haasteen edessä. Haastekerrointa lisää se, kun ukrainalaisten kausityöntekijöiden tulo Suomeen kevättöihin keskeytyi. Sekavan tilanteen keskellä MTK:n puutarhaverkoston puheenjohtaja Stiina Lerkki kannustaa tiloja toimimaan ratkaisukeskeisesti ja luovasti sekä luottamaan suomalaiseen kausityövoimaan.

Vanhat tutut työkaverit ovat yhtäkkiä tavoittamattomissa ja vuosiksi eteenpäin luodut rutiinit kiireisenä satokautena menevät yhtäkkiä uusiksi. Osa viljelijöistä on kuvannut tilannetta lamauttavaksi shokiksi, konkurssiksi ja mahdottomaksi hallita henkisesti, kun epävarmuus painaa mieltä.

• Kukaan – ei viljelijä, viranomainen tai MTK – pysty nyt luotettavasti kertomaan, kuinka kauan tätä kestää ja milloin tilanne normalisoituu. Olosuhteet ovat meille kaikille samat tuotantosuuntaan katsomatta. Olemme nyt kaikki uuden äärellä ja joudumme sopeutumaan hetkeen, kuvaa Lerkki tilannetta.

Monet tuntemukset ja avoinna olevat kysymykset vuorottelevat niin Lerkin kuin monen viljelijän päässä.

• Mitä huominen tuo tullessaan ja miten maailma muuttuu, kun elämä palautuu normaaliksi? Mitä on uusi normaali? Miten tilani sopeutuu tähän hetkeen ja mitä voin tehdä, että selviän tästä hetkestä yli?
  • Sopeutuminen uuteen vaatii meiltä kaikilta totuttelua. Meillä viljelijöillä on kuitenkin kaikesta huolimatta jäljellä taito. Me osaamme tuottaa ruokaa, Lerkki tiivistää.

Moni viljelijä pohtii myös vaihtoehtoisia tapoja saada tuotteet kuluttajille tuttujen toimintatapojen sijaan. Myös kuluttajan sopeutuminen uuteen tilanteeseen ottaa oman aikansa.

• Jokaisella tilalla on omat käytänteensä ja luovat ratkaisumallit ongelmatilanteissa. Kannustan tiloja luottamaan suomalaiseen kausityövoimaan ja ennen kaikkea kuluttajaan. Suomalaisen ruuan laatu ja ammattitaito, jolla viljelijät ruokaa tuottavat, ovat maailman parhaita. Me voimme olla ylpeitä tilamme tuotteista ja siitä työstä, jota teemme, muistuttaa Lerkki.

Stiina Lerkki, MTK:n puutarhaverkoston puheenjohtaja, 040 650 3534, s.lerkki(at)gmail.com

Työvoimaa tiloille voi hakea muun muassa Töitä Suomesta -sivuilla
https://www.xn--titsuomesta-n8a5u.fi/ ja
TE-palvelujen kautta https://www.te-palvelut.fi/te/fi/

What do you want to do ?
New mailCopy

Valkoposkihanhien aiheuttamat peltovahingot yli tuplasti viime vuoden tasolla – valkoposkihanhi pitää siirtää luonnonsuojelulaista metsästyslain piiriin5.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Valkoposkihanhen aiheuttamat maatalousvahingot ovat lisääntyneet vuosittain, mutta tänä keväänä ne räjähtivät aivan uudelle tasolle. Viljelijät ovat ilmoittaneet valkoposkihanhien aiheuttamia peltovahinkoja yli 8000 hehtaarin alueelta. Vahinkoilmoituksia on yli 300 tilalta ja niitä jätetään edelleen. Jo nyt valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen määrä on selvästi yli kaksinkertainen viime kevääseen verrattuna. Vahingot keskittyvät Pohjois-Karjalaan ja Kaakkois-Suomeen, mutta niitä syntyy vuosittain laajenevalla alueella naapurimaakunnissa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii ripeitä toimia valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen hillitsemiseksi ja korvaamiseksi.

Hallituksen lisätalousarvio jätti paljon paikattavaa kestävän elvytyksen ydinasioihin eli biotalouteen ja digitalisaatioon3.6.2020 15:19:48 EESTTiedote

Hallituksen massiivinen 5,5 miljardin euron lisätalousarvioesitys sisältää monia tärkeitä koronakriisistä elpymiseen tähtääviä toimia, arvioi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Vihreän talouden elpymiseen, digitaaliseen elpymiseen sekä lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttämiseen liittyvät toimet jäivät kuitenkin vajaiksi. Julkisen talouden nettolainanotto kasvaa vuonna 2020 jo 18,8 miljardiin euroon. Uuden ja vanhan velan hoito ja kestävä kasvu edellyttävät merkittävää hyppyä kotimaisten uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisessä ja työpaikkojen luomisessa.

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.