MTK:n sikaverkosto: sianlihan hintojen noustava – muuten osa halukkaista jää ilman kotimaista kinkkua jouluna 2019

Kuiva kesä jätti jälkensä. Monilla tiloilla viljasadot jäivät huomattavasti normaalia heikommiksi, minkä seurauksena viljan ja rehujen hinnat ovat nousseet jyrkästi. Lisäksi muutkin tuotantokustannukset kuten energian hinnat ovat kohonneet jo pitkän aikaa. Sianlihaa tuottavat yrittäjät ovat ahtaalla niin kohonneiden kustannusten kuin laahaavan tuottajahinnankin vuoksi. Jos tilanne jatkuu, kotimaisia kinkkuja ei riitä kaikille jouluna 2019.​

Monien huonojen vuosien jälkeen puskurit on syöty ja alan on pakko voida siirtää nousseet kustannukset lihan hintaan. Sianlihan tuotanto on vähentynyt kuluvan vuoden aikana merkittävästi, vuoteen 2018 tiputusta tullee vähintään 7 %.

– Useilla tiloilla pohditaan nyt tulevaisuuden vaihtoehtoja. Alalle tarvitaan uusia investointeja ja nuoria yrittäjiä. Toisaalta ala ei kiinnosta nuoria, jos työstä ei saa riittävää palkkaa. Viiden euron tuntipalkka ja rankka työ eivät rohkaise tulemaan alalle, joka sitoo vastuulliseen työhön 24/7. Lisäksi työhön kohdistuu ristipaineita monelta suunnalta. Investoinnit ovat olleet jo vuosia vähissä ja pankit eivät enää anna tuottajille lainaa, koska alan kannattavuus ja tulevaisuuden näkymät eivät näytä kattavan kustannuksia, sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen sanoo.

– Elintarvikeketju ei toimi reilusti. Maatalouden kohonneita tuotantokustannuksia ei ole saatu vietyä elintarvikeketjussa eteenpäin. Mikäli nyt näin ei käy, kotimaisia kinkkuja ei riitä kaikille jouluna 2019. Tuotannon alas ajaminen on kohtalokasta, sillä sen elvyttäminen tuskin enää onnistuu. Naapurissamme Ruotsissa tämä virhe tehtiin, ja heidän tuotantonsa on jäänyt pysyvästi reiluun puoleen maassa kulutettavasta sianlihasta. Sianlihan tuotanto on pitkäjänteistä työtä, jossa aika emakon siemennyksestä lihasian teurastukseen on noin kymmenen kuukautta. Lisäksi eläinaineksen jalostamiseen ja tuotantotulosten parantamiseen tarvittava työ vie vuosia. Kyse on kuluttajatuotteissa pienistä summista, mutta yrittäjille elintärkeistä senteistä, Antikainen jatkaa.

– Tuotantoketjun alkupään unohtaminen on kohtalokasta. Suomessa tuotetaan kansainvälisesti laadukasta, kaikki laatu- ja terveyskriteerit täyttävää sianlihaa, jota kaupat ovat saaneet samaan hintaan kuin maissa, joissa antibioottien käyttö tuotannossa on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Laadusta on maksettava, sillä se ei tule ilmaiseksi. Kukaan ei oleta voivansa ostaa muitakaan laatutuotteita samaan hintaan kuin vastaavia halpamalleja, Antikainen painottaa.

sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen, puh. 050 529 4366
asiantuntija Marjukka Manninen, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.