MTK:n sikaverkosto: sianlihan hintojen noustava – muuten osa halukkaista jää ilman kotimaista kinkkua jouluna 2019

Kuiva kesä jätti jälkensä. Monilla tiloilla viljasadot jäivät huomattavasti normaalia heikommiksi, minkä seurauksena viljan ja rehujen hinnat ovat nousseet jyrkästi. Lisäksi muutkin tuotantokustannukset kuten energian hinnat ovat kohonneet jo pitkän aikaa. Sianlihaa tuottavat yrittäjät ovat ahtaalla niin kohonneiden kustannusten kuin laahaavan tuottajahinnankin vuoksi. Jos tilanne jatkuu, kotimaisia kinkkuja ei riitä kaikille jouluna 2019.​

Monien huonojen vuosien jälkeen puskurit on syöty ja alan on pakko voida siirtää nousseet kustannukset lihan hintaan. Sianlihan tuotanto on vähentynyt kuluvan vuoden aikana merkittävästi, vuoteen 2018 tiputusta tullee vähintään 7 %.

– Useilla tiloilla pohditaan nyt tulevaisuuden vaihtoehtoja. Alalle tarvitaan uusia investointeja ja nuoria yrittäjiä. Toisaalta ala ei kiinnosta nuoria, jos työstä ei saa riittävää palkkaa. Viiden euron tuntipalkka ja rankka työ eivät rohkaise tulemaan alalle, joka sitoo vastuulliseen työhön 24/7. Lisäksi työhön kohdistuu ristipaineita monelta suunnalta. Investoinnit ovat olleet jo vuosia vähissä ja pankit eivät enää anna tuottajille lainaa, koska alan kannattavuus ja tulevaisuuden näkymät eivät näytä kattavan kustannuksia, sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen sanoo.

– Elintarvikeketju ei toimi reilusti. Maatalouden kohonneita tuotantokustannuksia ei ole saatu vietyä elintarvikeketjussa eteenpäin. Mikäli nyt näin ei käy, kotimaisia kinkkuja ei riitä kaikille jouluna 2019. Tuotannon alas ajaminen on kohtalokasta, sillä sen elvyttäminen tuskin enää onnistuu. Naapurissamme Ruotsissa tämä virhe tehtiin, ja heidän tuotantonsa on jäänyt pysyvästi reiluun puoleen maassa kulutettavasta sianlihasta. Sianlihan tuotanto on pitkäjänteistä työtä, jossa aika emakon siemennyksestä lihasian teurastukseen on noin kymmenen kuukautta. Lisäksi eläinaineksen jalostamiseen ja tuotantotulosten parantamiseen tarvittava työ vie vuosia. Kyse on kuluttajatuotteissa pienistä summista, mutta yrittäjille elintärkeistä senteistä, Antikainen jatkaa.

– Tuotantoketjun alkupään unohtaminen on kohtalokasta. Suomessa tuotetaan kansainvälisesti laadukasta, kaikki laatu- ja terveyskriteerit täyttävää sianlihaa, jota kaupat ovat saaneet samaan hintaan kuin maissa, joissa antibioottien käyttö tuotannossa on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Laadusta on maksettava, sillä se ei tule ilmaiseksi. Kukaan ei oleta voivansa ostaa muitakaan laatutuotteita samaan hintaan kuin vastaavia halpamalleja, Antikainen painottaa.

sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen, puh. 050 529 4366
asiantuntija Marjukka Manninen, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.