Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n Tiirola Metsävaltuuskunnan kokouksessa: Kuitupuun halpuutus uhkaa metsäsektorin tulevaisuutta

Tiirola ehdottaa puumarkkinatilanteen ratkaisuksi kokorunkohinnoittelua ja antaa metsäyhtiöille sapiskaa valtakirjakauppojen ohituksista.

Puumarkkinoiden perusongelma on ollut tukin ja kuidun välinen hintasuhde. - Kotimaisen mäntykuidun hakkuita tehdään ennätyksellisesti, mutta hintakäyrä ei ole ylöspäin värähtänyt, sanoi Tiirola.

Tilanne näyttää Metsä Groupin, Stora-Enson ja UPM:n tekemien kuitupuun käytön lisäysinvestointien jälkeen jatkuvan valitettavasti täysin muuttumattomana. - Eri puutavaralajeista maksettavat hinnat eivät perustu niistä valmistettujen tuotteiden kannattavuuteen.

Maksajaksi tässä puumarkkinapolitiikassa joutuvat lyhyellä aikavälillä yksityiset sahat, pitkällä aikavälillä kärsii koko suomalainen metsäala, ellei harvennuspuulle löydy nykyistä selvästi enemmän kysyntää. - Toivottavasti mahdollisimman moni investointihankkeista menee maaliin ja kuitupuulle tulee kokonaan uusia ostajia.

- Vallitsevassa puumarkkinatilanteessa olen vakavasti pohtinut nykyisen puutavaralajihinnoittelun mielekkyyttä eli runkojen jakoa tukkiin ja kuituun. Runkohinnoittelusta on jo hyviä kokemuksia, se ainakin yksinkertaistaisi merkittävästi puukaupan hinnoittelua sekä poistaisi metsänomistajilta puun katkontaan liittyvää riskiä, totesi Tiirola.

Puumarkkinoiden yleisilmapiiriin Tiirola on kohtalaisen tyytyväinen. Puukauppaa on käyty hyvällä tahdilla, markkinahakkuut ovat ennätystasolla ja puutuotteiden vienti vetää todella hyvin. - Tyynen pinnan alla kuitenkin kuohuu, ja puukaupassa havaituista epäkohdista saan jatkuvasti yhteydenottoja, Tiirola tunnusti.

Metsänomistajien antamien valtakirjojen ohittaminen on Tiirolan mukaan edelleen valitettavan yleistä ja nakertaa luottamusta puumarkkinoilla. Metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppa turvaa, että kaikki yksityiset puun myyjät saavat puukaupoissaan markkinatilanteen mukaisen hinnan. Puun ostajien sopimusasiakkailleen tarjoama hintatakuukin perustuu siihen, että puumarkkinoilla on myös kilpailtuja leimikkoja. - Valtakirjojen ohittaminen osoittaa puun ostajilta ylimielisyyttä ja on kaikkien hyvien kauppatapojen vastaista, Tiirola jyrähtää.

Valtakirjakauppoihin liittyvä välinpitämättömyys on konkretisoitunut puumarkkinaosapuolten yhdessä kehittämässä sähköisessä puukauppapaikka Kuutiossa, joka otettiin käyttöön keväällä. Kuutiossa tarjouksia jätetään miten ja mihin sattuu tai sitten ei ollenkaan. - Kehotan kaikkia puun ostajia tarkistamaan sähköiseen puukauppapaikkaan liittyvät toimintatapansa, Tiirola sanoi.

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.