Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n Tiirola: Vain uusilla investoinneilla talous saadaan elpymään

- Tarvitsemme vahvan signaalin siitä, että puun käyttöä lisäävillä investoinneilla on Suomessa tulevaisuudessakin hallituksen tuki ja vakaa toimintaympäristö, vaati MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola metsävaltuuskunnan kokouksessa Jyväskylässä. – Tarvitsemme investointeja, päättäväisyyttä ja lainsäädännön sekä luvituksen korjaamista.

- Olemme tänä syksynä saaneet muistutuksen siitä, että metsäalan rakennemuutos jatkuu. Kaipolan tehtaan lopettaminen supistaa puun käyttöä lähes miljoonalla kuutiometrillä ja vie kerrannaisvaikutuksineen tuhansia työpaikkoja Jämsästä ja sen lähiympäristöstä.

Kaipolan sulkemisen yhteydessä on puhuttu pääministerinkin suulla yhteiskuntavastuusta ja toisaalta yritykset ovat korostaneet kilpailukyvyn ratkaisevuutta. Realiteetti on kuitenkin se, että paperien kulutus vähenee ja se tarkoittaa jatkossakin supistumista sillä segmentillä. Mutta se ei tarkoita sitä, että puusta ei voitaisi jalostaa jotakin muuta.

- Tarvitaan investointeja uuteen. Tarvitaan lainsäädännön ja luvituksen korjaamista, ettei toista kertaa käy kuten viime joulun alla kävi Finnpulp-hankkeelle. Tarvitaan päättäväisyyttä, että Jämsän kaltaiset teollisuuspaikkakunnat pääsisivät rakennemuutoksen iskiessä EU:n valkoiselta alueelta vahvojen rakennetukien piiriin, Tiirola vaati.

Metsänomistajat kaipaisivat Tiirolan mukaan hallituksen suunnasta vahvempia ulostuloja siitä, että Suomeen tarvitaan uutta puunkäyttöä ja investointeja. - Ei liene tavoitteellista, että ministereitä näkyy maakunnissa vasta silloin, kun hautajaisia vietetään.

Rakennemuutos jatkuu. Kemijärvet, paltamot ja kuopiot tarvitsisivat vahvoja signaaleja sekä kotimaassa että ennen kaikkea kansainvälisten investoreiden suuntaan, että biotalousinvestointihankkeille on Suomen hallituksen vahva tuki ja että niitä tukemaan pystytään päättämään yhtä vahvat infrapaketit kuin Äänekosken ja Kemin ympärille on rakennettu.

Lisätietoja: Mikko Tiirola, puh. 044 538 4280

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.

MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön3.11.2020 09:10:02 EETTiedote

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.