MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Lunttila: Arktisesta ruuasta onnen Sampo

Maataloustuottajain marssissa sanotaan: ”Kun onnen Sampoa Suomelle me kaivamme roudankin alta”. Tämä kuvaa hyvin sitä sitkoa ja ahkeruutta, jolla talonpoika on nostanut Suomen maailman parhaaksi arktisen ruuan tuottajaksi. Nyt suomalaisen puhtaan ja turvallisen ruuan vienti on lähtenyt liikkeelle. Suomen asema maapallon pohjoisimpana kehittyneenä maatalousmaana tekee Suomessa tuotetusta ruuasta ainutlaatuista, sanoo MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila avauspuheenvuorossaan MTK:n juhlaliittokokouksessa 9.6.2017 Helsingissä.

Lunttilan mukaan suomalaiset viljelijät tuottavat monella mittarilla mitattuna maailman laadukkainta ja vastuullisinta ruokaa.

– Valttejamme ovat tuotantomaan ja ilman puhtaus sekä runsaat, puhtaat vesivarat ja korkeatasoinen koulutus sekä vahva teknologiaosaaminen.

Samaan aikaan Suomi siirtyy fossiilitaloudesta biotalouteen, jonka raaka-aineet kasvavat maalla.

– Onnen Sampoa taotaan jälleen kerran maaseudulla käyttäen sen aineellisia ja henkisiä voimavaroja. Maaseudun elinkeinoilla on hyvä tulevaisuus. Euroopan nuorimmat ja koulutetuimmat yrittäjät ovat valmiita nostamaan Suomea kasvuun ja kestävään kehitykseen, sanoo Lunttila.

Lunttila haastoi myös 100-vuotiaan järjestön jäsenet tulevaisuuspohdintaan ja etsimään vastauksia tulevaisuuden haasteisiin yhdessä. Hänen mukaansa MTK:ta velvoittaa 100-vuotinen värikäs historia ylä- ja alamäkineen.

– Suuret, maamme jokaiseen kolkkaan ulottuvat vaikutukset haastavat MTK:ta löytämään vastauksen tulevaisuuden haasteisiin. Nyt on aika luodata se suunta, jolla vastaamme muutoksiin elinkeinoissamme ja toiminnassamme. Vain vahva MTK löytää vastaukset näihin tulevaisuuden haasteisiin.

Lunttila listaa keskeisiksi tulevaisuuden haasteiksi MTK:n tulevaisuusasiakirjassa nousseet asiat, jotka ovat ilmastonmuutos, digitalisaatio, mobilisaatio ja toimimattomat markkinat sekä ruuan arvostaminen.

– MTK ei jää lepäämään laakereilleen ja järjestö tekee uusia avauksia ja toimintamalleja sekä omaan työhön että järjestön kehittämiseksi, muistuttaa Lunttila.

Lisätietoja: Tommi Lunttila, 0400 716 090

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.