MTK:n Viljanen: Suomi menettää omaa tuotantoaan maailman ruokakriisin edetessä

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen varoittaa Suomen menettävän nopeasti omaa ruuantuotantoaan maatalouden kustannuskriisin takia. Tuottajahinnat ovat panoshintoihin nähden nousseet liian vähän ja liian hitaasti, Viljanen totesi avatessaan järjestön liittokokouksen keskiviikkona Porissa. Hän viittasi nopeasti kasvavaan nälänhätään maailmalla ja painotti, että Suomen on kannettava vastuunsa omasta ruuantuotannosta.

”Maailmaa uhkaa ruokapula. Täällä Suomessa meidän pitää keskittyä ensisijaisesti ruokkimaan suomalaiset, jotta emme omilla toimillamme ja ostovoimallamme vie ruokaa muiden suista”, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen totesi avatessaan MTK:n liittokokouksen keskiviikkona Porissa.

Viljanen nosti esiin ristiriidan, kuinka maailman pahenevan ruokakriisin keskellä erityisesti suomalaiset kotieläintilat joutuvat luopumaan tuotannostaan.

”Nyt on teollisuuden, kaupan ja kuluttajien vuoro vastata huutoomme - turvata meille oikea tuottajahinta tulevaisuutemme turvaksi”, Viljanen totesi.

Viljanen muistutti, että Suomi on tähän saakka onnistunut säilyttämään hyvän ruokaturvan ja korkean omavaraisuuden. Siitä hän kiitti myös kuluttajia.

”Meillä kaikilla on syytä kiittää suomalaisia siitä, että he haluavat ja osatavat kotimaista.”

Puheessaan Viljanen kannusti viljelijöitä ja metsänomistajia ja uskoi, että markkinat kääntyvät vielä tuottajien avuksi.

”Me haluamme tuottaa raaka-ainetta, puuta- ja ruokaa teollisuudelle, mutta meidän on saatava siitä oikeudenmukainen hinta.

Sanoin jo kevätvaltuuskunnassa, että halpaa ruokaa ei enää ole. Viimeistään itärajan sulkeuduttua myös halvan puun aika loppui”, Viljanen sanoi.

Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja, 050 525 2727

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.