MTK:n Wallin: Kauppa ja teollisuus neuvottelevat nyt viljelijöiden rahoista

Kauppa ja elintarviketeollisuus ovat vihdoin alkaneet neuvotella uusiksi hinta- ja toimitussopimuksiaan. Neuvottelujen avaaminen kesken sopimuskausien on poikkeuksellista, mutta ruokaketjun poikkeustilan kannalta välttämätöntä. - Kauppa ja teollisuus neuvottelevat nyt maatiloille välttämättömistä rahoista, eikä aikaa ole hukattavaksi, MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin sanoo. Hän puhui tänään keskiviikkona MTK Satakunnan kevätkokouksessa.

Kustannusten raju nousu on lamauttamassa nopeasti maatilojen toimintaa. Wallin kiirehtii kustannusten nousuun vastaavien hinnankorotusten viemistä nopeasti ruokaketjun läpi maatiloille. - Tekojen kanssa ei voi odottaa kylvöjen yli, Wallin toteaa.

Korona-ajan kuluessa ja Ukrainan sodan alettua suomalaiset kuluttajat ovat osoittaneet vahvaa tukeaan suomalaista työtä kohtaan laajalla rintamalla. Kotimainen ruoka ja energia uskottavan puolustuskyvyn rinnalla ovat nousseet erityisen tärkeäksi. Myös valtiovalta on reagoinut tilanteeseen ja viestittänyt jo käytännön toimillaan myönteistä tahtotilaansa kotimaista tuotantoa kohtaan. Suomalainen ruokamarkkina on todettu Suomessa jopa sairaaksi. Viljelijän katseet ovat nyt tiiviisti kevätkylvöjen kynnyksellä ruokaketjun vahvimman eli kaupan ja toiseksi vahvimman, elintarviketeollisuuden suuntaan. Tekojen kanssa ei voi odottaa kylvöjen yli.

Ukrainan sota on muuttanut ja muuttaa myös pidemmällä aikavälillä monia tuttuja, toimivia ja turvallisia rakenteita koko maailmassa. Suomi saa niistä myös osansa. Välittömimmät vaikutukset näkyvät turvallisuuspolitiikassa, energiantuotannossa ja ruoantuotannossa. - Lohdullista on, että Suomella on suhteessa moneen muuhun maahan hyvät lähtökohdat menestyä myös tulevaisuudessa, totesi Wallin.

Kasvu kannattaa rakentaa suomalaisten vahvuuksien varaan, joista kärkeen voidaan nostaa vakaa toimintaympäristö, kansakunnan hyvä osaamistaso ja mittavat luonnonvarat. Vakaa toimintaympäristö edellyttää silti nyt lisätoimia ja osaamisesta täytyy pitää huolta. - Erityisesti mittavat uusiutuvat luonnonvaramme on valjastettava talouskasvun veturiksi, muistutti Wallin.

Näistä aineksista on Wallinin mukaan täysin mahdollista rakentaa polkua uuteen nousuun. Parhaimmillaan Ukrainan sodan aiheuttama shokki on käännettävissä myös kansalliseksi voitoksi. Odottamalla asiat eivät kuitenkaan muutu, eikä varsinkaan ilman epäkohtien oikaisua.

- Erityisen huolissani olen äärettömästä hitaudesta ja kankeudesta, jota suomalaisessa ruokaketjussa on ollut ja on edelleen tällaisenkin kriisin keskellä. Kuluttajan tahtotila on selvä ja vastuulliseksi itseään mainostavan kaupan on nyt aika luoda käytännön toimillaan luottamusta ja tulevaisuudenuskoa kylvöjään ja tulevaa tuotantoaan pohtiville viljelijöille.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puh. 050 5225207

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.