MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Suomen mainosmarkkinoilla kokonaistilanne jatkui haastavana ja kilpailu kaikissa mediaryhmissä kovana. Televisiomainonta kääntyi kuitenkin pieneen 0,1 prosentin nousuun.

Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta MTV:n liikevaihtoa vahvistivat sekä mainosmyynnin että maksutelevision liiketoiminnan kasvu. Yhtiö onnistui voittamaan kaupallisia markkinaosuuksia mainonnassa, katselussa ja maksutelevision tilaajissa.

”Olen todella ylpeä siitä, että onnistuimme kääntämään MTV:n kasvuun. Teimme vuoden aikana useita merkittäviä uudistuksia, lisäsimme sisältöpanostuksia ja investoimme vahvasti digitaalisiin palveluihin. Nämä painoivat tulostamme suunnitellusti. Tavoitteenamme on nyt liikevaihdon kasvun jatkuminen ja kannattavuuden saavuttaminen”, MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund toteaa.

MTV vahvisti viime vuonna asemaansa Suomen kaupallisen television markkinajohtajana. Osuus kaupallisen tv:n katselusta nousi parhaimmillaan lähes 50 prosenttiin ja syys–joulukuussa MTV:n kanavien katselu kasvoi liki 5 prosenttia.

Viihteessä, draamassa ja lifestyle-ohjelmissa MTV:llä oli vuoden 2018 katsotuimmat ohjelmat. Kymmenen uutiset puolestaan jatkoi alle 55-vuotiaiden katsotuimpana uutislähetyksenä. Vuoden seuratuin urheilutapahtuma oli MM-jääkiekon Suomi–Sveitsi-ottelu, jonka keskikatsojamäärä MTV3:lla ja C More Sportilla kohosi lähes 1,5 miljoonaan.

Ruotsalainen Telia ilmoitti heinäkuussa 2018, että se ostaa Bonnierilta MTV:n, MediaHubin, C Moren ja ruotsalaisen TV4:n omistajan Bonnier Broadcastingin. Kauppa vaatii kilpailuviranomaisen vahvistuksen ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2019 aikana.

Lisätietoja:
MTV Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund, jarkko.nordlund@mtv.fi, p. 010 300 300
Twitter @jarkkonordlund

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.

Ylioppilaslakillakin voi erottautua24.4.2019 12:12:43 EESTTiedote

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi8.4.2019 12:59:08 EESTTiedote

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Eestlased loobuvad heliplaatidest voogedastuse kasuks29.3.2019 13:58:00 EETTiedote

Kolme suurima plaadifirma andmetel siirdub muusikatarbimine ka Eestis digitaalsetesse voogedastuskanalitesse ning see sunnib muusikuid avaldama pikkade plaatide asemel pigem singleid. Füüsiliste salvestiste ehk heliplaatide müük langeb jätkuvalt ja vähenes eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 40% võrra. Digitaalsete streaming-teenuste kaudu tarbitud muusika maht kasvas 2018. aastal lausa 43%. See viitab selgele muutusele Eesti tarbijate muusikakuulamisharjumustes. Uutmoodi muusikatarbimine, mis toimub voogedastusteenuste kaudu, sunnib artiste keskenduma plaatide asemel senisest enam singlite avaldamisele.