MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Suomen mainosmarkkinoilla kokonaistilanne jatkui haastavana ja kilpailu kaikissa mediaryhmissä kovana. Televisiomainonta kääntyi kuitenkin pieneen 0,1 prosentin nousuun.

Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta MTV:n liikevaihtoa vahvistivat sekä mainosmyynnin että maksutelevision liiketoiminnan kasvu. Yhtiö onnistui voittamaan kaupallisia markkinaosuuksia mainonnassa, katselussa ja maksutelevision tilaajissa.

”Olen todella ylpeä siitä, että onnistuimme kääntämään MTV:n kasvuun. Teimme vuoden aikana useita merkittäviä uudistuksia, lisäsimme sisältöpanostuksia ja investoimme vahvasti digitaalisiin palveluihin. Nämä painoivat tulostamme suunnitellusti. Tavoitteenamme on nyt liikevaihdon kasvun jatkuminen ja kannattavuuden saavuttaminen”, MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund toteaa.

MTV vahvisti viime vuonna asemaansa Suomen kaupallisen television markkinajohtajana. Osuus kaupallisen tv:n katselusta nousi parhaimmillaan lähes 50 prosenttiin ja syys–joulukuussa MTV:n kanavien katselu kasvoi liki 5 prosenttia.

Viihteessä, draamassa ja lifestyle-ohjelmissa MTV:llä oli vuoden 2018 katsotuimmat ohjelmat. Kymmenen uutiset puolestaan jatkoi alle 55-vuotiaiden katsotuimpana uutislähetyksenä. Vuoden seuratuin urheilutapahtuma oli MM-jääkiekon Suomi–Sveitsi-ottelu, jonka keskikatsojamäärä MTV3:lla ja C More Sportilla kohosi lähes 1,5 miljoonaan.

Ruotsalainen Telia ilmoitti heinäkuussa 2018, että se ostaa Bonnierilta MTV:n, MediaHubin, C Moren ja ruotsalaisen TV4:n omistajan Bonnier Broadcastingin. Kauppa vaatii kilpailuviranomaisen vahvistuksen ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2019 aikana.

Lisätietoja:
MTV Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund, jarkko.nordlund@mtv.fi, p. 010 300 300
Twitter @jarkkonordlund

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34 EETTiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00 EETTiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.