Muhoava helle-hurmos iskee, nämä tuotteet viedään käsistä

Suomeen ennustetaan lähipäiville jopa yli 30 asteen lämpötiloja. Varma merkki kesän ensimmäisestä hellejaksosta on ruuhka kauppojen tuuletin- ja virvoitusjuomaosastoilla, shortsivalikoiman edessä sekä aurinkorasvahyllyillä. Helteillä suomalaisten ostoskoriin päätyy myös uimaleluja, kesäkukkia ja hampurilaistarvikkeita.

Suomalaisen paras kaveri helteellä on tuuletin. Viime kesänä helteet alkoivat äitienpäivänä toukokuussa ja ensimmäisen helleviikon aikana pöytätuulettimien myynti oli lähes 30-kertainen hellettä edeltäviin myynteihin verrattuna.

Helteiden myötä myös lasten ulkolelujen myynti kasvoi 40 prosenttia ja uimalelujen ja lasten altaiden myynti kuusinkertaistui. Tänä vuonna hiteiksi povataan valas- ja krokotiili uimaleluja.

– Myyntidatasta paljastui, että me suomalaiset olemme kesän parhailla keleillä retkeilykansaa. Retkeilyvarusteiden myynti pomppasi viime toukokuussa yhtäkkiä yli 50 prosenttia. Kaupaksi kävivät myös kylmälaukut ja kylmäkallet. Näiden myynti lähes kymmenkertaistui kertaheitolla, käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Suosituin helleasu on shortsit ja sandaalit

Erityisesti viime kesän helle herätti miehet tai miehille vaatteita ostavat naiset, sillä miesten caprien ja shortsien myynti oli helleviikolla 15-kertainen hellettä edeltäviin myynteihin verrattuna. Naisten vastaavien asujen myynti kuusinkertaistui. Kenkäosastolta ostoskoriin napattiin sandaalit.

Myös aurinkorasvojen myynti moninkertaistuu helteen myötä. Suosituimpia ovat suojakertoimella 50 ja 30 varustetut voiteet. Tämän kesän hitiksi povataan lasten uutuustuotetta roll on -aurinkovoidetta, joka on aluksi värillinen, jotta näkee, mihin kohtaan voidetta on jo levitetty.

Kauneudenhoidon puolella kesän hittituotteita ovat Curly Girl eli CG-metodiin soveltuvat tuotteet: shampoot, hiustenhoitoaineet sekä muotoilutuotteet.

Kukista hellää huolta helteellä

Kesän alku on kotien pihoissa myyntidatan perusteella kiireistä aikaa. Taimien ja kesäkukkien myynti on nyt huipussaan. Viime kesän myyntidatan perusteella myös kasteluvälineiden myynti kolminkertaistui, samoin isojen ja pienten puutarhakoneiden.

– Ja koska kesäseuranamme on aina myös iniseviä kavereita, myös hyönteisverkkojen menekki moninkertaistuu, Päällysaho toteaa.

Hampurilaisherkkuja ja kevennystä kalalla

Entä millaiselta kesä ja helteet näyttävät meidän lautasillamme? Kunnon kesäkelit ovat grillauksen kulta-aikaa. Ykkösjuttu on satokauden helmi eli kotimainen varhaisperuna. Sen seuraksi ostetaan yhä enemmän kalaa kuten kirjolohta, kuhaa ja silliä.

– Kala on mitä trendikkäintä syötävää juuri nyt. Kalan myynti onkin peräti 20 prosentin kasvussa ja kesä varmasti vain kirittää myyntiä, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Grillissä paahtuvat yhä useammin hampurilaiset.

– Me suomalaiset innostuimme hampurilaisista jo muutama vuosi sitten ja tälle trendille ei näy loppua vaan päinvastoin, markkinoille tulee koko ajan uusia tuotteita, millä omaa hampparia voi tuunata oman näköiseksi ja makuiseksi, Oksa kertoo.

Hampurilaissämpylöiden valikoimaan on kesäksi tulossa uutuuksia, samoin burgerpihvien valikoimassa on mistä valita, niin lihaa syöville kuin kasvisvaihtoehdoista kiinnostuneille.

Perinteiset grillimakkarat ovat edelleen ykkösgrillituote. Mausteisemmat ja lihapitoisemmat makkarat kiinnostavat yhä enemmän, samoin raakamakkarat.

Kiireisimpien grillaajien mieliksi valikoimissa on tavallista pidempää kypsennystä vaativista ruhonosista esikypsennettyjä, nopeasti grillattavia versioita.

Vettä ja alkoholitonta kuohujuoma

Entä se vesi? Viime kevään ensihelteillä vesien myynti nousi yli 60 prosenttia ja ruuhkaa vesihyllyille povataan myös nyt alkaville helteille. Janojuomaksi ostetaan myös jääteetä, aloe vera -juomia sekä kookosvettä.

– Panimojuomien puolella kesän hitit löytyvät alkoholittomista juomista. Esimerkiksi holittomat kuohujuomat ovat tämän kesän hitti. Alkoholia sisältävien juomien kohdalla nyt kiinnostavat erikoismaut ja määrän sijaan panostetaankin laatuun, Antti Oksa kuvaa.

Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0665, sp.sampo.paallysaho@sok.fi

Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, sp. antti.oksa@sok.fi

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.