Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä

Syntyvyys laskee Suomessa jo yhdeksättä vuotta peräkkäin. Samaan aikaan elinajanodote jatkaa kasvuaan. Millaisia haasteita väestön ikääntyminen merkitsee Suomelle? Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee?

Väestöliitto järjestää keskustelutilaisuuden Euroopan Japani – Kestävästi ikääntyvä Suomi keskiviikkona 6.11. klo 16:30-18:00 Balderin salissa Helsingissä.

Keskustelutilaisuudessa väestökehitystä tarkastellaan taloudellisesta, sosiaalis-kulttuurisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Miten kestävyyden kolme osa-aluetta vaikuttavat toisiinsa ja voidaanko ne saada tasapainoon tällä väestönkehityksellä?

Mukana keskustelussa on Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes. Siimes pohtii väestöteemaa sukupolvien välisen vuorovaikutuksen ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Miten väestön ikääntyminen muuttaa yhteiskuntaamme? Voiko se olla myös mahdollisuus? Eletäänkö Suomen työpaikoilla, kodeissa ja politiikassa kuplissa, joista puuttuu ymmärrys ja empatia eri elämänvaiheita kohtaan?

Muita keskustelijoita ovat valtiovarainministeriön talouspolitiikan koordinaattori Markus Sovala, Eläketurvakeskuksen ennustelaskentayksikön päällikkö Heikki Tikanmäki ja ajatushautomo Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Satu Lähteenoja. Sovala tarkastelee ikääntymisen vaikutuksia hyvinvointivaltion talouteen ja Tikanmäki erityisesti eläkkeiden rahoitukseen. Lähteenoja tuo keskusteluun ekologisen kestävyyden ja ilmastonmuutoksen näkökulmia.Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

Tilaisuus on Väestöliiton uuden väestöpoliittisen ohjelman valmisteluun liittyvän keskustelusarjan viimeinen osa. Tela on mukana ohjelman suunnittelussa.

Lisätietoa ja toimittajien ilmoittautumiset:
viestinnän suunnittelija Jenni Heino
jenni.heino@tela.fi

Tutkimus: Eläkeiän muutokset vaikuttavat eläköitymispäätökseen enemmän kuin kannustinmuutokset24.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työeläkejärjestelmää uudistettaessa keskeinen tavoite on ollut pidentää työuria. Eläkeuudistuksissa on pyritty pidentämään työuria nostamalla eläkeikää sekä rakentamalla työurien jatkamiseen liittyviä taloudellisia kannustimia ja erilaisia joustavia osa-aikaeläkejärjestelyjä. Todellisuudessa eläköitymispäätöksiin vaikuttaa eniten lakisääteinen eläkeikä. Vuoden 2005 eläkeuudistuksessa eläkeiän muutokset vaikuttivat selvästi enemmän kuin muutokset taloudellisissa kannustimissa. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen ja Työeläkevakuuttajat Telan tutkimusraportista.

Kutsu medialle: Tuore tutkimus selvittää, pitenevätkö työurat tuunaamalla eläkeikää ja osa-aikatyötä16.10.2019 07:00:00 EESTKutsu

Eläkeuudistuksissa voidaan muuttaa eläkeikää ja rakentaa erilaisia osa-aikaeläkejärjestelyjä työurien pidentämiseksi. Miten nämä keinot toimivat? Työeläkevakuuttajat Tela ja Palkansaajien tutkimuslaitos julkaisevat aiheesta tutkimuksen 24.10. Helsingin Musiikkitalossa. Median edustajat ovat tervetulleita seminaariin. Tutkimusraportti on saatavilla etukäteen embargolla.