Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä

Syntyvyys laskee Suomessa jo yhdeksättä vuotta peräkkäin. Samaan aikaan elinajanodote jatkaa kasvuaan. Millaisia haasteita väestön ikääntyminen merkitsee Suomelle? Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee?

Väestöliitto järjestää keskustelutilaisuuden Euroopan Japani – Kestävästi ikääntyvä Suomi keskiviikkona 6.11. klo 16:30-18:00 Balderin salissa Helsingissä.

Keskustelutilaisuudessa väestökehitystä tarkastellaan taloudellisesta, sosiaalis-kulttuurisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Miten kestävyyden kolme osa-aluetta vaikuttavat toisiinsa ja voidaanko ne saada tasapainoon tällä väestönkehityksellä?

Mukana keskustelussa on Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes. Siimes pohtii väestöteemaa sukupolvien välisen vuorovaikutuksen ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Miten väestön ikääntyminen muuttaa yhteiskuntaamme? Voiko se olla myös mahdollisuus? Eletäänkö Suomen työpaikoilla, kodeissa ja politiikassa kuplissa, joista puuttuu ymmärrys ja empatia eri elämänvaiheita kohtaan?

Muita keskustelijoita ovat valtiovarainministeriön talouspolitiikan koordinaattori Markus Sovala, Eläketurvakeskuksen ennustelaskentayksikön päällikkö Heikki Tikanmäki ja ajatushautomo Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Satu Lähteenoja. Sovala tarkastelee ikääntymisen vaikutuksia hyvinvointivaltion talouteen ja Tikanmäki erityisesti eläkkeiden rahoitukseen. Lähteenoja tuo keskusteluun ekologisen kestävyyden ja ilmastonmuutoksen näkökulmia.Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

Tilaisuus on Väestöliiton uuden väestöpoliittisen ohjelman valmisteluun liittyvän keskustelusarjan viimeinen osa. Tela on mukana ohjelman suunnittelussa.

Lisätietoa ja toimittajien ilmoittautumiset:
viestinnän suunnittelija Jenni Heino
jenni.heino@tela.fi

Tela: Koronaviruspandemia laski työeläkevaroja 22 miljardia – lopulliset vaikutukset nähdään vasta myöhemmin22.5.2020 09:47:36 EESTTiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat laskivat noin 22 miljardia euroa vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Varoja oli maaliskuun lopussa 193* miljardia. Koronaviruspandemia vaikutti eläkevaroihin erityisesti osakemarkkinoiden kautta. Vaikutusten lopullinen mittakaava nähdään kuitenkin vasta myöhemmin, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät tästä eteenpäin ja vuosikymmenten aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Tela: Koronaviruksesta johtuva eläkemaksujen lykkäysmahdollisuus ministeriön valmisteluun18.3.2020 16:31:36 EETTiedote

Työeläkeyhtiöt ovat valmistelleet yhteisen hakemuksen sosiaali- ja terveysministeriölle työeläkemaksujen maksuaikojen pidentämisestä koronaviruspandemian takia. Hakemus sisältää linjaukset tilapäisestä muutoksesta, jonka perusteella työeläkevakuuttajat voivat myöntää asiakkailleen ylimääräistä maksuaikaa työntekijöiden (TyEL) ja yrittäjien (YEL) eläkemaksuille.