Muistutuskutsu 12.1: Kuoleeko kasvu ilman kansainvälisiä osaajia?

Keskuskauppakamari ja StaffPoint järjestävät seminaarin kansainvälisten osaajien rekrytoinnin haasteista keskiviikkona 12.1. klo 8.30-10. Tilaisuudessa julkaistaan myös kauppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset. Puhumassa muun muassa työministeri Tuula Haatainen, MDI:n johtava asiantuntija Timo Aro ja StaffPointin toimitusjohtaja Anu Ahokas.

Tilaisuus järjestetään striimin välityksellä, mutta median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta paikan päälle Keskuskauppakamarin toimistolle (Aleksanterinkatu 17, 7 krs.). Tarjolla on myös aamiaista.

Suomi harmaantuu kovaa vauhtia ja meitä vaivaa vakava osaajapula. Väestökehityksen suunnan kääntäminen ja osaajapulasta selviytyminen vaativat lisää vauhtia kansainvälisten osaajien maahanmuuttoon. Ilman osaavaa työvoimaa sakkaa myös Suomen talouskasvu.

Teemaan syvennytään kolmen näkökulmapuheenvuoron kautta. Lähestymme kansainvälisten osaajien rekrytointia väestökehityksen näkökulmasta, politiikkatoimien kautta ja yritysten tarpeita peilaten.

Seminaarissa julkaistaan myös kauppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset, johon vastasi lähes 1200 yritystä. Kyselyn avulla on selvitetty ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnin tilannetta, siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.

Pyydämme ilmoittautumaan os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/osaajapula_12012022

Lämpimästi tervetuloa!

OHJELMA

8.30 Avauspuheenvuoro: Suomi on globaalissa osaajasodassa

toimitusjohtaja Anu Ahokas, StaffPoint-konserni

8.45 Kyselyn tulokset: Mikä estää yrityksiä rekrytoimasta kansainvälisiä osaajia?

johtava asiantuntija Mikko Valtonen, Keskuskauppakamari

9.00 Kolme näkökulmaa osaajien maahanmuuttoon

Tarvitseeko Suomi väistämättä maahanmuuttoa?

johtava asiantuntija Timo Aro, MDI

Miten politiikalla voidaan edistää kansainvälisten osaajien maahanmuuttoa?

työministeri Tuula Haatainen, työ- ja elinkeinoministeriö

Miksi yritykset haluavat ja tarvitsevat kansainvälisiä osaajia?

henkilöstöjohtaja Tomi Salo, Valmet Automotive

9.00 Päätöspuheenvuoro: Miksi me emme pärjää ilman kansainvälisiä osaajia?

toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari

10.00 Tilaisuus päättyy

Sähkön hinnan nousu on vaikuttanut aurinkopaneelien kysyntään – Vältä nämä virheet aurinkopaneelin asennuksessa 19.8.2022 10:46:49 EEST | Tiedote

Aurinkosähkö on nyt kovassa suosiossa, etenkin sähkön hinnan jatkaessa kovaa nousuaan. Aurinkopaneelien asennukseen ja asennusajankohdan valitsemiseen voi kuitenkin liittyä ongelmia. Keskuskauppakamarin hyväksymät tavarantarkastajat (HTT) Ari Hoikkala ja Jukka Itkonen kertovat, mitä aurinkopaneelien hankinnassa ja asennuksessa tulisi ottaa huomioon.

Keskuskauppakamari: Etäosallistumisesta yhtiökokoukseen tulossa pysyvä käytäntö – sähköisessä tunnistautumisessa yhä haasteita19.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Noin 85 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi kevään varsinaisissa yhtiökokouksissaan yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Keskuskauppakamarin mukaan ensi kevään yhtiökokouksissa tullaan näkemään uusia käytäntöjä niin kokousmenettelyissä kuin hallituksen jäsenten valintamenettelyssä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatio ei päästä pihdeistään, mutta helpotusta on luvassa15.8.2022 11:09:05 EEST | Tiedote

Inflaatio on kiristänyt kotitalouksien ja yritysten taloudellista tilannetta, eikä bensiinin hinnan alentuminen heinäkuussa tuonut helpotusta hintojen nousupaineisiin. Sähkön ja elintarvikkeiden hintojen rajun nousun myötä inflaatiota on lähes mahdotonta paeta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan helpotusta pidemmän päälle on kuitenkin luvassa ja inflaation huippu on jo lähellä.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.