Muistutuskutsu 12.1: Kuoleeko kasvu ilman kansainvälisiä osaajia?

Keskuskauppakamari ja StaffPoint järjestävät seminaarin kansainvälisten osaajien rekrytoinnin haasteista keskiviikkona 12.1. klo 8.30-10. Tilaisuudessa julkaistaan myös kauppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset. Puhumassa muun muassa työministeri Tuula Haatainen, MDI:n johtava asiantuntija Timo Aro ja StaffPointin toimitusjohtaja Anu Ahokas.

Tilaisuus järjestetään striimin välityksellä, mutta median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta paikan päälle Keskuskauppakamarin toimistolle (Aleksanterinkatu 17, 7 krs.). Tarjolla on myös aamiaista.

Suomi harmaantuu kovaa vauhtia ja meitä vaivaa vakava osaajapula. Väestökehityksen suunnan kääntäminen ja osaajapulasta selviytyminen vaativat lisää vauhtia kansainvälisten osaajien maahanmuuttoon. Ilman osaavaa työvoimaa sakkaa myös Suomen talouskasvu.

Teemaan syvennytään kolmen näkökulmapuheenvuoron kautta. Lähestymme kansainvälisten osaajien rekrytointia väestökehityksen näkökulmasta, politiikkatoimien kautta ja yritysten tarpeita peilaten.

Seminaarissa julkaistaan myös kauppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset, johon vastasi lähes 1200 yritystä. Kyselyn avulla on selvitetty ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnin tilannetta, siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.

Pyydämme ilmoittautumaan os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/osaajapula_12012022

Lämpimästi tervetuloa!

OHJELMA

8.30 Avauspuheenvuoro: Suomi on globaalissa osaajasodassa

toimitusjohtaja Anu Ahokas, StaffPoint-konserni

8.45 Kyselyn tulokset: Mikä estää yrityksiä rekrytoimasta kansainvälisiä osaajia?

johtava asiantuntija Mikko Valtonen, Keskuskauppakamari

9.00 Kolme näkökulmaa osaajien maahanmuuttoon

Tarvitseeko Suomi väistämättä maahanmuuttoa?

johtava asiantuntija Timo Aro, MDI

Miten politiikalla voidaan edistää kansainvälisten osaajien maahanmuuttoa?

työministeri Tuula Haatainen, työ- ja elinkeinoministeriö

Miksi yritykset haluavat ja tarvitsevat kansainvälisiä osaajia?

henkilöstöjohtaja Tomi Salo, Valmet Automotive

9.00 Päätöspuheenvuoro: Miksi me emme pärjää ilman kansainvälisiä osaajia?

toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari

10.00 Tilaisuus päättyy

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.