Muistutuskutsu 15.12: Keskuskauppakamarin puheenjohtajatentti

Tervetuloa Keskuskauppakamarin järjestämään puheenjohtajatenttiin keskiviikkona 15.12.2021 klo 15-16 Scandic Marina Congress Centeriin (Katajanokanlaituri 6). Mukana ovat Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko, Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ja Vihreiden puheenjohtaja Iiris Suomela. Tentin juontaa Ilta-Sanomien politiikan toimittaja Timo Haapala.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan keskustelua paikan päälle tai etäyhteyden välityksellä. Tilaisuus alkaa klo 14.30 glögitarjoilulla ja verkostoitumisella.

Tarkistamme koronapassin paikan päälle saapuvilta. Valmistauduthan näyttämään sen ovella. Tulethan paikalle vain terveenä.

Pyydämme ilmoittautumaan os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/puoluejohtajatentti_151221

Lähetämme linkin striimiin tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Mikäli mediasi on kiinnostunut kuvaamaan tai striimaamaan tentin, ole yhteydessä:

Keskuskauppakamarin viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäki puh. 040 7525 222, anna.yli-saunamaki@chamber.fi

Lämpimästi tervetuloa!

----------------------------------------------------------

Ohjelma:

klo 14.30 - 15.00 Glögitarjoilu
klo 15.00 - 16.00 Sidosryhmätilaisuus: Puoluejohtajien tentti

Keskustelemassa:

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra
Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela

Keskustelua vetää toimittaja Timo Haapala

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.

Keskuskauppakamari: Miltä kauppapolitiikka näyttää ensi vuonna?28.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Mitä kauppapolitiikka lopulta tuo tullessaan ensi vuoden aikana, on vaikea arvailla. Varmaa on, että epävarmuus ja jännitteinen ilmapiiri jatkuvat. Politiikka ja kauppapolitiikka kietoutuvat aiempaa tiiviimmin yhteen. Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat ensi vuonna merkittävästi myös kauppapolitiikkaan, arvioi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka. Toivakka listaa, mikä maailmantaloudessa tapahtuu vuoden 2022 aikana.