Suomen Kiertovoima KIVO

MUISTUTUSKUTSU: Kiertotalouden uusia avauksia ja näkemyksiä: Nils Torvalds, Fortum, Sitra, Wärtsilä, DIMECC… Kiertovoimapäivät 29.–30.11.2017, Hanasaari Espoo

Miten edistää Suomen kiertotaloutta käytännössä? Miltä Suomen kiertotalous näyttää EU:ssa? Mistä vastaus muoviongelmaan? Mitä teollisuus voi tehdä muoville? Millaisia kiertohankkeita on kuntien jätelaitoksissa jo käynnissä? Kiertovoimapäivillä mukana myös kansanedustajat Harri Jaskari, Eeva-Maria Maijala ja Riitta Myller, sekä kuntien jätelaitokset, EU-komission ja ympäristöministeriön näkemykset.
Kiertotalous kumpuaa meistä kaikista - yksi kaikkien puolesta. Kuva: Suomen Kiertovoima ry KIVO.

Muistutuskutsu medialle 28.11.2017

Kiertovoimapäivillä käynnistetään uudenlaista yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi, visioidaan kierto-Suomea sekä puhutaan kuluttajien ja muiden kiertotalouden toimijoiden rooleista. Luvassa on merkittäviä avauksia esimerkiksi muovin kierron parantamiseksi. Tilaisuuden järjestää Suomen Kiertovoima ry KIVO. KIVO edustaa kuntien jätelaitoksia, jotka vastaavat 5,3 miljoonan suomalaisen jätehuollosta.

Aika: Ke 29.11. klo 10 – to 30.11. klo 15

Paikka: Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo

Tilaisuuden avaa europarlamentaarikko, presidenttiehdokas (rkp) Nils Torvalds. Kiertotaloutta ja muovin kiertoa ovat teollisuudesta pohjustamassa Kalle Saarimaa Fortumilta ja Ilari Kallio Wärtsilältä/DIMECCistä.Teemaa syventää kiertotalouden johtavan visioijan Sitran Kari Herlevi.

Kiertotalouden mahdollisuuksista keskustelevat aamupäivän panelistit Harri Jaskari (kok), Eeva-Maria Maijala (kesk) ja Riitta Myller (sdp) sekä KIVOn toimitusjohtaja Riku Eksymä. Paneelin moderoi ja aamupäivän juontaa myönteinen vaikuttaja Jussi Seppälä.

Lounaan jälkeen EU-komission konsultti Eunomia Research & Consulting Joe Papineschi kertoo havaintoja Suomen kierrätyksen ongelmista ja ratkaisuista.

Keskiviikkoiltapäivänä teollisuuden innovaatiotoimijan DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala kertoo, kuinka teollisia läpimurtoja tehdään ja suuntaa katseen kohti muoviongelman ratkaisua. Kokemuksia ja näkemyksiä kertovat myös Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY), Suomen Pakkauskierrätys Oy RINKI ja Suomen Uusiomuovi Oy. Päivän päätteeksi tutustutaan Wärtsilä/Seabin Meriroskikseen.

Torstaina esillä ovat erityisesti kuntien jätelaitosten uraauurtavat kiertohankkeet, joita esittelevät muun muassa Verte Oy:n Sakari Ermala, Rosk’n Roll -jätehuoltopalvelun Tuija Klaus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n Timo Varsala ja Kiertokaari Oy:n Antero Kiljunen. Kuluttajakäyttäytymistä valottavat alan johtavat osaajat kuten Tori.fin Juha Meronenja Cityvaraston Ville Stenroos.

Lämpimästi tervetuloa!

Riku Eksymä

Toimitusjohtaja, Suomen Kiertovoima ry KIVO – Cirkulärkraft Finland rf, www.kivo.fi

Lisätiedot:

Tilaisuuden koko ohjelma 29.-30.11.

Mediailmoittautumiset, haastattelupyynnöt ja muut mediatiedustelut: Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi tai Henna Hopia, Hopiasepät Oy, 045 601 8886, henna.hopia@hopiasepat.fi

Muut lisätiedot: Riku Eksymä, toimitusjohtaja, Suomen Kiertovoima ry KIVO, 040 838 6643, riku.eksyma@kivo.fi

Käytännön järjestelyt: Heli Haapea, kehitysinsinööri, Suomen Kiertovoima ry KIVO, 050 305 7635, heli.haapea@kivo.fi

Kuvat

Suomen Kiertovoima KIVO
Mannerheimintie 76, 5. krs.

040 838 6643http://www.kivo.fi

Suomen Kiertovoima KIVO edustaa julkista jätehuoltoa ja kuntien 33 jätelaitosta, joiden 5,3 miljoonaa asiakasta ovat maamme suurin kiertovoima. Jäsenlaitoksemme toteuttavat asukkaiden jätehuollon kustannustehokkaasti ja vastuullisesti yhteistyössä yksityisten yritysten ja tuottajayhteisöjen kanssa. Edistämme Suomen kiertotaloutta turvallisesti ja terveellisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kiertovoima KIVO

Kiertotalous vaarantumassa? Kuntasektori yhteistyökumppaneineen vetoaa maan hallitukseen, jotta julkista jätehuoltoa ja yhteistyötä yksityisten toimijoiden kanssa ei romutettaisi19.12.2017 09:00:10 EET | Tiedote

Suomen hallitus on merkittävästi kaventamassa julkisen jätehuollon toimintaedellytyksiä ja samalla mahdollisuuksia tehdä kiertotalousyhteistyötä yksityisen sektorin kanssa. Hallitus on tänään antamassa esitystä uudeksi jätelaiksi, joka poikkeaa muiden EU-maiden ottamasta suunnasta. Kuntien jätelaitoksia ja 5,3 miljoonan suomalaisen jätehuoltoa edustava Suomen Kiertovoima KIVO on tänään lähettänyt hallitukselle vetoomuksen, jotta näin ei tapahtuisi. Allekirjoittajina ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, kuntien jätelaitoksia, kiertotalouskeskuksia, kuntia, kaupunkeja ja kiertotalousyrityksiä.

MUOVISTA-kiertotalousavaus saa kiitosta ja tukea teollisuudelta ja poliitikoilta: Muoviongelman ratkaisu edellyttää koko arvoketjun laajuista yhteistyötä29.11.2017 17:30:06 EET | Tiedote

MUOVISTA-yhteistyöhanke tuo yhteen kiertotalouden keskeiset toimijat muovin kierron edistämiseksi. Suunniteltu ainutlaatuisen laaja yhteistyö on kuntien jätelaitoksia edustavan KIVOn aloite, johon mukaan toivotaan niin teollisuutta kuin muitakin kiertotaloustoimijoita. Tavoitteena on löytää keräysmuoville käyttökohteita ja edetä kohti taloudellisesti kannattavia uusioraaka-ainemarkkinoita. Asia oli esillä ensimmäistä kertaa tänään Kiertovoimapäivillä.

MEDIAKUTSU: Kiertotalouden uusia avauksia ja näkemyksiä: Nils Torvalds, Touko Aalto, Fortum, Sitra, Wärtsilä, DIMECC… Kiertovoimapäivät 29.–30.11.2017, Hanasaari Espoo24.11.2017 12:30:39 EET | Kutsu

Kaikki kuntalaiset ovat Suomen suurin kiertovoima – siksi Jätelaitosyhdistys on nyt KIVO7.6.2017 16:03:16 EEST | Tiedote

Jätelaitosyhdistys ja sen jäseninä olevat kuntien jätelaitokset haluavat kehittää Suomea aktiivisesti kiertotalouden kärkimaaksi. Tavoitteen saavuttamiseksi yhdistys uudistaa parhaillaan toimintaperiaatteitaan ja vaihtaa samalla nimekseen Suomen Kiertovoima KIVO. KIVOn voima ovat 5,3 miljoonaa kuntalaista eli yhdistyksen edustamien 33 kunnallisen jätelaitoksen asiakkaat. Vain maanlaajuisella yhteisvastuulla ja valtakunnallisia toimintatapoja innovoimalla Suomi voi ottaa kierrätyksen jättiloikan.