Muistutuskutsu medialle - Olympiastadionin 85-vuotisjuhlapäivä 12.6.

Helsingin Olympiastadionin ensimmäisestä käyttöön vihkimisestä tulee 12. kesäkuuta kuluneeksi 85 vuotta. Kutsumme median edustajat Olympiastadionille juhlapäivän aamiaiselle, tutustumaan uudistettuun stadioniin ja kuulemaan ajankohtaisia aiheita areenan toiminnasta. Tilaisuus järjestetään stadionilla maanantaina 12. kesäkuuta klo 9.00. alkaen.

Helsingin stadion vihittiin käyttöön ensimmäisen kerran 12. kesäkuuta vuonna 1938. Nyt 85 vuotta myöhemmin Suomen legendaarisin tapahtumapaikka on uudistunut kansainvälisten suurtapahtumien vaatimukset täyttäväksi monitoimiareenaksi, joka on tapahtumien ohella avoinna päivittäin kaupunkilaisille, vierailijoille, kokousasiakkaille ja liikkujille.

Median aamiaistilaisuudessa maanantaina 12. kesäkuuta Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen kertoo stadionin nykypäivän toiminnasta ja vastaava kenttämestari Jani Kurvinen monitoimistadionin nurmen hoidosta. Aamiaistilaisuuden aikana median edustajilla on mahdollisuus nähdä ennakkoon Tommi Läntisen Olympiastadionin 85-vuotisjuhlabiisin kunniaksi tehty musiikkivideo ja Tie on vapaa -kappale. Artisti on myös median tavattavissa aamiaistilaisuudessa. Tommin pojan Ilmari Läntisen kirjoittama biisi kertoo myös urheilumaailmaan ja stadionin toimintaan liittyvistä arvoista. Tommi kertoo laulusta seuraavaa:

”Ilmarin kirjoittamassa Tie on vapaa -biisissä sanat putoilevat selkeinä ja painavina. Ison kappaleen aiheet ovat vapaus, rohkeus, uskallus omien unelmien edessä sekä periksiantamattomuus. Näiden teemojen symbolina Stadion on seissyt sukupolvien ajan. Ja tulee seisomaan!”

Tilaisuuden lopuksi medialla on mahdollisuus osallistua Olympiastadionin Katolta maan alle -kierrokselle. Kierroksella tehdään erikoiskäynti Olympiastadionin A-katsomon katolle. Kattovierailun jälkeen kierroksella sukelletaan maanalaiseen stadionmaailmaan ja tähtien käytävään. Kierroksen lopuksi on mahdollisuus vierailla Olympiastadionin tornissa.

Aika: 12.6.2022 klo 9.00–11.00

Paikka: Olympiastadion Vierailijakeskus/Bistro Stadion (tornin sisäänkäynti, Paavo Nurmen tie 1, Helsinki)

Ilmoittautuminen 8.6.2023 mennessä tästä

Olympiastadionin 85-vuotissyntymäpäivää juhlistetaan Helsinki-päivänä maanantaina 12. kesäkuuta. Stadionin ovet ovat avoinna kaupunkilaisille ja vierailijoille klo 11-21 ja tarjolla on sekä maksutonta että maksullista ohjelmaa. Syntymäpäivää vietetään juhlavuonna erityisesti liikunnallisissa merkeissä. Liikuntamahdollisuuksien lisäksi ohjelmassa on tarjolla runsaasti muita elämyksiä ja vierailumahdollisuuksia. Lisätietoa: 12.6. ohjelma Olympiastadionilla