Amnesty InternationalAmnesty International

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin.

Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa.

Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu?

Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lokakuuta. Aamiaista tarjoillaan kello 8.30 alkaen ja itse tilaisuus alkaa kello 9.

Mitä: Aamiainen Välimeren siirtolaiskysymysten parissa

Missä: Amnestyn toimisto, Hietaniemenkatu 7 A, 00100 Helsinki

Milloin: ma 7.10. kello 8.30 alkaen. Tilaisuus loppuu noin kello 10.

Tervetuloa!

Kaisa Väkiparta
Viestintäpäällikkö, Lääkärit Ilman Rajoja
kaisa.vakiparta@laakaritilmanrajoja.fi

Iina Lindeman
Tiedottaja, Amnesty Internationalin Suomen osasto
iina.lindeman@amnesty.fi

Amnesty: Kreikka syyllistyy pakolaisten kidutukseen, kaltoinkohteluun ja laittomiin palautuksiin23.6.2021 02:01:00 EEST | Tiedote

Amnesty Internationalin tuoreessa raportissa on uusia todisteita siitä, kuinka Kreikka syyllistyy pakolaisten ja siirtolaisten kidutukseen, kaltoinkohteluun ja pushback-toimintaan, jossa heidät pakotetaan rajalla palaamaan takaisin antamatta mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Amnesty vaatii Euroopan raja- ja merivartiosto Frontexia vetäytymään Kreikasta. Raportin laatineet tutkijat paikalla tänään Amnestyn ja Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön virtuaalisessa mediatilaisuudessa.

Amnesty: Suomalaiset tuntevat heikosti mielenosoituksiin liittyvät oikeutensa – asenteissa myös vanhanaikaisuutta14.6.2021 13:43:55 EEST | Tiedote

Kaksi kolmesta suomalaisesta uskoo virheellisesti, että mielenosoituksen järjestämiseen tarvitaan poliisin lupa. Valtaosa on myös sitä mieltä, että poliisin tulee aina estää mielenosoituksista aiheutuvat häiriöt liikenteelle – tarvittaessa voimakeinoja, kuten pippurisumutetta, käyttäen. Amnesty selvitti, millaisia asenteita suomalaisilla on mielenosoituksista ja kuinka hyvin he tuntevat kokoontumisvapauteen liittyvää lainsäädäntöä.