Muistutuskutsu medialle: HUS VR Laboratoryn avoimet ovet 22.–24.11.2017

HUS VR Labissa pääsee kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia, joita voidaan hyödyntää terveydenhuollossa.

Biomedicum Helsinkiin avattiin syyskuussa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laboratorio, jossa terveydenhuollon ammattilaiset ja muu yleisö ovat päässeet kokeilemaan potilaiden kuntoutukseen, leikkauksiin ja kuvantamisiin räätälöityjä virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovelluksia.

- On aivan ainutlaatuinen tilanne, että voimme tuoda virtual reality- ja mixed reality -yrityksiä esittelemään terveydenhuollossa jo testauksessa olevia sovelluksia itse sairaalakampukselle. Tämä mahdollistaa sen, että hoitajat ja lääkärit voivat työn ohessa tai työpäivän jälkeen käydä tutustumassa tulevaisuuteen, sanoo projektinvetäjä Petra Havisalo.

Mukaan ovat päässeet niin terveysteknologian startup- kuin kasvuyrityksiäkin, kunhan heiltä on löytynyt into kehittää virtuaalitodellisuussovelluksia palvelemaan potilasta ja hoitohenkilökuntaa yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

- Tämä lienee ensimmäinen tämän kaltainen sairaalakampukselle tuotu virtuaalitodellisuuden laboratorio Euroopassa. Se antaa meille kyllä hienot mahdollisuudet olla tässäkin eturintamassa kehittämässä uusia ratkaisuja tulevaisuuteen, sanoo tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta.

Yhteistyöyritykset ovat olleet innoissaan mukana HUS Virtual Reality -laboratoriohankkeessa. Uusia ideoita, yhteistyöprojekteja ja avauksia syntyy, kun HUS:n henkilökunta saa viimeisimmät VR-sovellukset testaukseensa.

- Olemme nyt hyvin suurella sykkeellä mukana tekoäly- ja virtual reality -projekteissa. Olen vakuuttunut, että jo nyt meneillään olevista piloteista nousee terveysteknologisia ratkaisuja hoitohenkilökunnan käyttöön ja potilaita auttamaan. HUS on tässä aivan kehityksen kärjessä, erityisesti niin sanotusta terveyshyötyä tuottavasta näkökulmasta, sanoo kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

Ohjelma:

• Ke 22.11. klo 10–14 Kaikki yritykset paikalla kertomassa sovelluksistaan.
  • To 23.11. klo 10–14 Kaikki yritykset paikalla kertomassa sovelluksistaan.
    Torstaina voi VR Labista jatkaa suoraan Finderyyn Biomedicumin aulassa B2 klo 14.30–15.30.
  • Pe 24.11. klo 9–12 Aamukahvi virtuaalilasit päässä, kaikki yritykset paikalla.

HUS VR Lab on Biomedicum 1:n 4. kerroksessa oleva huone, jossa yritykset esittelevät omilla pisteillään virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovelluksia. Mukana HUS VR Labissa: BetterDay Innovation, Softability, Disior Bonelogic, Peili Vision, ADESANTE

Findery on Meilahden kampuksella säännöllisesti järjestettävä tapahtuma, jossa startup-yritykset pääsevät suoraan kontaktiin terveydenhuollon huippuammattilaisten kanssa. Torstain Finderyssä Kwork, Skadi, GetJenny ja Etsimo kertovat ratkaisuistaan ja ideoistaan. Lisätietoa Facebookissa: https://www.facebook.com/HusStartup/

Yhteyshenkilö: HUS VR Labin projektinvetäjä Petra Havisalo 040 485 3649

Twitterissä: @HusVRLab​ #HusVRLab
Instagramissa: HusVRLab

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.