Muistutuskutsu medialle: Laiton koirakauppa, uhat ja puuttumiskeinot

Kuinka laaja bisnes koirien laiton maahantuonti on Suomessa ja Euroopassa? Miten tunnistaa pentutehtailtu koira? Millaisia riskejä taustaltaan tuntemattomat koirat voivat tuoda mukanaan? Miten koirien alkuperää voidaan jäljittää? Mitä Suomi ja Euroopan unioni voivat tehdä?

Kuva: Jukka Pätynen

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat tervetulleiksi perjantaina 8.12. kello 11.30–12.30 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään mediatilaisuuteen. Koirien laittomasta maahantuonnista, sen lieveilmiöistä ja mahdollisista puuttumiskeinoista ovat puhumassa:

• europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen
  • tulliylitarkastaja Heli Lampela Tullista sekä
  • läänineläinlääkäri Sari Haikka Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Kommentoimassa ovat myös Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Tapahtuma järjestetään Koiramessujen yhteydessä Messukeskuksen (Messuaukio 1, Helsinki) Näytteilleasettajaklubilla. Tila löytyy eteläisen sisäänkäynnin vierestä toisesta kerroksesta. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan viimeistään torstaina 7.12. kello 12.00 mennessä lomakkeella. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu, joten saavuthan ajoissa.

Vuoden Virkakoirat palkitaan samana päivänä Koiramessuilla kello 15.30. Toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleiksi työskentelemään messuilla myös muina päivinä. Messuille voitte akkreditoitua täältä. Tapaamisiin!

050 3203897

Erika Keppola
yhteiskuntasuhteiden koordinaattori, Suomen Kennelliitto ry
erika.keppola@kennelliitto.fi

Kuva: Jukka Pätynen

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö, joka täyttää tänä vuonna 128 vuotta. Liiton jäseninä on noin 2 000 koiraharrastusyhdistystä ja noin 150 000 henkilöjäsentä.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.