Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Mimmit vauhdissa Vanhalla 2018 syksyllä - vielä vauhdikkaampaa menoa tiedossa Wanhassa Satamassa 30.8.2019! Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Muistutuskutsu medialle 30.8.2019

#mimmitkoodaa on taas liikkeelle ja ennätyksiä on menossa kumoon. Naisille koodauskoulutusta tarjoava ohjelma kasvaa kasvamistaan, osallistujia jo reilusti yli 4000 naista ja 5000 lähestyy kovaa vauhtia. Media on tervetullut Wanhaan Satamaan tutustumaan #mimmitkoodaa kasvuun!

”Asiat ovat menneet valtavaa vauhtia eteenpäin. Toisaalta, se on ollut mahdollista juuri siksi, että tarve on ollut niin huutavan suuri. Useiden tuhansien naisten liittyminen ohjelmaamme vajaassa parissa vuodessa kuvastaa naisten patoutunutta halua ottaa ohjat elämässään ja avata ovet myös ohjelmistoalalle, joka on tähän asti ollut erittäin vahvasti miesten dominoima”, kuvailee #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi.

Hyppy yhä suurempaan vaikuttavuuteen

Mimmit koodaa-ohjelmaa johtava ja toteuttava Ohjelmisto- ja e-business ry on pyrkinyt systemaattisesti etsimään ja luomaan ratkaisuja koko Suomea kuristavaan digitaalisten alojen osaajapulaan. Tällä kertaa tarjolla on jälleen uusi patteristo ratkaisuja, sillä koulutusta tarjoavat suomalaiset softa-alan huippuyritykset saavat rinnalleen vaikuttavan joukon erilaisia oppilaitoksia.

”Toivotan mimmit todella lämpimästi tervetulleiksi Wanhaan Satamaan, olemme ottamassa suurta loikkaa. Mukaan tulee ensi kertaa ansiokas joukko eri asteen oppilaitoksia. Loistava esimerkki on FITech-verkostoyliopisto, joka tarjoaa täydennyskoulutusta jopa 3000-5000 osaajalle. Jokaiselle mimmille on tarjolla jotakin, sen uskallamme luvata. Ohjelman vaikuttavuus on korkeampi kuin koskaan ennen”, paaluttaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Wanhassa Satamassa on mukana #Mimmitkoodaa-ohjelman yrityskumppaneina alan ehdotonta parhaimmistoa: Columbia Road, Futurice, Gofore, HiQ, IBM, Microsoft, OP, Oracle, Reaktor, Siili, Vincit sekä Zure. Puhujat ovat huippuluokkaa, kuten IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila.

Hilpeä ennätys, vakava asia

IT-tapahtumat ovat perinteisesti olleet äärimmäisen miesvoittoisia, lyhyitäkään jonoja naistenvessoihin tuskin on koskaan niissä nähty. Roiha näkee hassussakin asetelmassa esimerkin naisten suuresta potentiaalista.

”Olemme pitkän aikaa menettäneet yhteiskuntana suuren osa kansallista voimaamme, kun naiset ovat olleet teknologian ja digitalisoitumisen saroilla aivan liian vähäisessä määrin mukana. Nyt asetelma on pyöräytettävä uusiksi: Tarvitsemme ja saamme naiset ongelmia ratkaisemaan. Laajeneva #mimmitkoodaa näyttää mallia”, lupaa Roiha.

Ohjelma:

11-12.30 lounas ja verkostoitumista

12.30 Tilaisuuden avaus
Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry

Milja Köpsi – Diversiteetti ja omien vahvuuksien löytäminen
Mirva Antila – 25 vuotta teknologiamaailmassa
Columbia Road – Koodaajat liiketoiminnan ytimessä
Futurice – Ultimate Learning Platform
Academy – Sannan tarina: 12 viikossa koodariksi Academyn avulla
Gofore – Positiivista vaikuttamista moninaisten tiimien voimin
Careeria – Koodariksi kätevästi verkon kautta
Business College – Kasvatamme seuraavan sukupolven seniordevaajia
Riikka Vepsä – Pitkä ura vaihtui aikuisopiskeluun

13.45 – 14.15 Tauko, verkostoitumista ja välipalaa

HiQ – Integraatioiden korkeakoulu
IBM – Yli 100 vuotta teknologian innovaatioita
Fitech – ICT & jatkuva oppiminen
Marina Ekroos – Laaja-alaisuus on rikkaus
Siili – Kisällistä koodarikonsultiksi
Reaktor – Kulttuuri huippuosaamisen ytimessä
Metropolia – Sinustako tulevaisuuden koodaritähti?
Zure – #roaratchallenge
OP – Devaajaksi OP:n asiakaslähtöiseen kulttuuriin
Emmi Aaltonen – Koodaamisesta käytettävyyteen

15.30 – 16.00 Tauko, verkostoitumista ja välipalaa

Microsoft – Työskentely koodarien kumppanina
Vincit – Koodataan parempaa huomista!
Saranen – Uudista työurasi ja osaamisesi parasta ennen päivä!
Sonja Hyrynsalmi – Erilaiset urapolut IT-alalle
Oracle – Oikotie teknologioiden huipulle
Karelia – IT-ammattilaiseksi verkossa
UEF – Tietojenkäsittelytieteen opiskelu Itä-Suomen yliopistossa
Pauliina Solanne – Miksi sinunkin pitäisi vaihtaa alaa koodaukseen?

17.00 Lavaohjelman päätös + afterworkit <3

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Median ilmoittautuminen:

Jussi Seppälä, Strategiatoimisto Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

Yritysten IT-kehitystarpeet nopeassa kasvussa, lähes 60% ostamassa lisää 2021: ”Nousukiito kasvuun” -tutkimus kiteytyi ostajan pikaoppaaksi4.1.2021 10:00:00 EETTiedote

Vuosi 2021 on jo liikkeellä, kuinka menestyä? Ohjelmistokehitysyhtiö Rakettitiede Oy ja Ohjelmisto- ja e business ry selvittivät, mitä IT-alan asiakkaat aikovat ja kuinka ne valitsevat kumppaninsa. IT-alan kysyntää vauhdittaa nopea teknologiakehitys: 58% asiakasyrityksistä arvioi tarvitsevansa lisää osaajia ohjelmistokehitykseen. ”Viesti on selvä: Kovaa kasvua on luvassa”, kiteyttää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ykkösohje IT-yrityksille vuonna 2021 on: verkostoidu! 75% asiakkaista etsii kumppaneita verkostojensa kautta. Tutkimus aiheesta julkistetaan tänään online-tilaisuudessa klo 15-16.

Yousician on Vuoden Digipalvelu 2020: ”Digitalisaatio voi tehdä jokaisesta muusikon” – Maailmassa jo kymmeniä miljoonia käyttäjiä3.12.2020 10:38:12 EETTiedote

Miten jokainen voi muuttua musiikin kuluttajasta muusikoksi? Vastaus on Yousician, Suomessa 10 vuotta sitten perustettu yhtiö, jonka sovellus opettaa soittamaan ja laulamaan. ”Yousician on ollut huikea menestystarina. Kun halusimme tämänvuotisella palkinnolla tuoda esiin digitalisaation mahdollisuudet kulttuurissa, Yousician oli itsestäänselvä valinta Vuoden Digipalveluksi 2020”, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Tavoite on 100M€, ja se on vasta alkua”, sanoo Esko Mertsalmi, auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustaja ja Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 20203.12.2020 10:10:00 EETTiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 on yksi auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustajista ja toimitusjohtaja Esko Mertsalmi. Jo 300 ihmistä työllistävä Unikie on keskittynyt kehittämään kokonaisvaltaista ohjelmistoratkaisua itseohjautuviin autoihin ja työkoneisiin. ”Mertsalmi on luotsannut Unikien nopeimmaksi ja vahvimmaksi toimijaksi kaikkein moderneimpien teknologioiden haastavassa pelikentässä ja kovassa kilpailussa”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha arvostetun palkinnon perusteita.

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EETTiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista20.11.2020 07:00:00 EETKutsu

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.

MEDIAKUTSU 20.11.2020: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista19.11.2020 08:00:00 EETKutsu

Milja Köpsi, a #mimmitkoodaa super woman, victorious in the Nordic Women In Tech competition – “Great recognition and boost for the entire community”16.11.2020 15:45:23 EETPress release

The #mimmitkoodaa program, which has already attracted more than 6,000 women, has received significant international recognition. Milja Köpsi, the super woman and face of the program, won the “Diversity Leader of the Year” series in the Nordic Women In Tech competition. Köpsi was the only Finn to bring home a victory in her series, but seven other acclaimed and influential Finnish women were also nominated. “Great work has been done in Finland. It warms my heart that the whole #mimmitkoodaa community now received this recognition,” Köpsi rejoices.