Forest Academy

Muistutuskutsu: Metsien rooli ilmastonmuutoksessa: EU-Metsäakatemiassa julkistetaan uusi aloite ilmastonmuutoksen torjumiseksi – Ministeri Leppä esittelee 21.11.

Suomi ja Ruotsi järjestävät yhdessä ensimmäisen Metsäakatemian EU-päättäjille (Forest Academy for EU Decision Makers) 21.11.−23.11.2018. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja hänen ruotsalainen kollegansa Sven-Erik Bucht kertovat metsäbiotaloudesta ja metsien merkityksestä ilmastonmuutoksen torjumisessa heti Metsäakatemian aluksi, keskiviikkoiltana 21. marraskuuta Asikkalassa pidettävässä lehdistötilaisuudessa.
EU-päättäjille suunnatussa Metsäakatemiassa keskustellaan metsien mahdollisuuksista tarjota ratkaisuja globaaleihin haasteisin. Tapahtuman avaustilaisuudesta odotetaan uutta ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvää aloitetta.

Lehdistökutsu, muistutus 19.11.2018

Koko maailma on herännyt aivan uudella tavalla ilmastonmuutoksen aiheuttamaan uhkaan kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tuoreen raportin myötä. Ilman nopeita toimia maailman keskilämpötila uhkaa nousta tasolle, jonka vaikutukset koko ihmiskunnalle ovat katastrofaaliset.

Suomi ja Ruotsi ovat johtavina metsämaina niin EU:ssa kuin koko maailmassakin monella tapaa avainasemassa. Metsät ovat maailman suurin hiilinielu, johon on IPCC:n suositusten mukaisesti erityisesti panostettava. Vastaavasti metsäkato aiheuttaa miltei 10 prosenttia hiilidioksidin kokonaispäästöistä. Metsäkadon vauhti on pelottava: pelkästään vuosituhannen kahdella ensimmäisellä vuosikymmenellä metsiä on hävinnyt jo yli 8 prosenttia vuoden 2000 tasosta.

Suomen ja Ruotsin järjestämä ensimmäinen Metsäakatemia EU-päättäjille esittelee monipuolisesti metsien ja puun mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen torjumisessa, muovia korvaavien tuotteiden ja design-innovaatioiden lähteenä jne. Suomessa järjestettävälle ensimmäiselle kurssille osallistuu noin kolmekymmentä korkean profiilin kansainvälistä EU-vaikuttajaa ja asiantuntijaa.

Suomen ja Ruotsin vastaavat ministerit Jari Leppä ja Sven-Erik Bucht puhuvat heti Metsäakatemian aluksi metsäbiotaloudesta ja metsien mahdollisuuksista ilmastonmuutoksen torjumisessa. Maa- ja metsätalousministeri Leppä kertoo Suomen uudesta aloitteesta, jolla annetaan vauhtia kansainväliseen työhön ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Media on tervetullut Metsäakatemian avajaistilaisuuteen keskiviikkona 21.11. klo 18.00, Lehmonkärjessä Asikkalassa, Lehmonkärjentie 180, Asikkala. Lehmonkärki sijaitsee 35 kilometrin päässä Lahdesta. Tilaisuudessa on suomi-ruotsi-englanti -tulkkaus.

18:00 Kokoontuminen Villa Vellamossa Lehmonkärjessä, kahvi

• Introduction, Director Elina Antila, Forest Academy for Decision Makers, Finnish Forest Association and Head of the Policy and Analysis Division Peter Blombäck, Swedish Forest Agency
  • Video greeting from the European Commission, Vice-President Jyrki Katainen, European Commission
  • Opening of the Forest Academy for Decision Makers, Minister of Agriculture and Forestry Jari Leppä and Minister for Rural Affairs Sven-Erik Bucht
  • A Forest of Futures, Professor of Molecular Biology Howy Jacobs, University of Tampere
  • Questions from media and discussion

19:30 Tiedotustilaisuus päättyy

Kuljetus tilaisuuteen järjestetään Helsingin keskustasta ja Lahdesta sitä haluaville, kertokaa tarpeistanne ilmoittautumisen yhteydessä. Ajo-ohje: http://www.lehmonkarki.fi/Suomeksi/Info/Ajoohjeet/tabid/5732/language/fi-FI/Default.aspx

Medialla on mahdollisuus haastatella ministereitä tiedotustilaisuuden lopuksi. Tilaisuudessa nähdään myös EU-komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen videotervehdys.Lisäksi tilaisuudessa puhuu molekyylibiologian professori Howy Jacobs Tampereen yliopistosta.

Tervetuloa!

Metsäakatemia EU-päättäjille (Forest Academy for EU Decision Makers) on Suomen ja Ruotsin pääministerien koollekutsuma korkean profiilin keskustelufoorumi, jossa EU-vaikuttajille tarjotaan tuoreinta tietoa metsien kestävän käytön mahdollisuuksista. Suomalaisille päättäjille Metsäakatemia on järjestetty jo yli 20 vuoden ajan ja niillä on kurssitettu 1500 suomalaista vaikuttajaa merkittäviin ja ajankohtaisiin metsäteemoihin. Toiminnasta vastaa Suomen Metsäyhdistys ry.

Lisätiedot:

Elina Antila, johtaja, Päättäjien Metsäakatemia, Suomen Metsäyhdistys, 050 351 2411, elina.antila@smy.fi

Teppo Säkkinen, maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja, 050 516 2868, teppo.sakkinen@mmm.fi

Median ilmoittautumiset:

Mikko Norros, Hopiasepät Oy, 040 547 6280, mikko.norros@hopiasepat.fi

Tapahtuman verkkosivut: www.forestacademy.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Päättäjien Metsäakatemia on yhteiskunnan päättäjille ja muille vaikuttajille suunnattu kurssi- ja keskustelufoorumi. Sen tavoitteena on lisätä vaikuttajien kiinnostusta metsäasioihin, vahvistaa heidän metsällistä tietämystään sekä luoda vuorovaikutusta metsäalan ja muiden alojen vaikuttajien kesken. Metsäakatemian toiminnasta vastaa Suomen Metsäyhdistys ry. www.smy.fi/pma

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Forest Academy

“Thanks for bringing us to the future! The EU Bioeconomy Strategy should be following what Finland and Sweden already do” - The Forest Academy makes an impact to EU Decision Making23.11.2018 15:10:09 EET | Press release

EU Decision Makers received loads of new best practices, technologies, groundbreaking ideas and innovations during the three days of the first Forest Academy organized for them by Finland and Sweden. The importance of the forest sector in the fight against climate change was effectively revealed by the eye-opening presentations from Ministers of the two countries as well as top CEOs and experts. The various opportunities and the huge potential of forests were welcomed by a highly receptive audience.

Finlands statsminister Juha Sipilä föreslår en EU-klimatfond för beskogning – Ett viktigt nytt initiativ, som kommer att utredas, för att bekämpa klimatförändringen i partnerskap med Afrika, presenterat av minister Jari Leppä21.11.2018 19:19:00 EET | Tiedote

Finland föreslår ett viktigt nytt initiativ för att bekämpa klimatförändringen genom beskogning genom samarbete mellan EU och Afrika. Statsminister Juha Sipilä har redan diskuterat Finlands initiativ med Europeiska kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker. Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä har informerat EU:s jordbrukskommissionär Phil Hogan och medlemsstaterna om saken. Initiativet lanserades idag av minister Leppä på den första EU-Skogsakademin för beslutsfattare som ordnades av Finland och Sverige.

Finland’s Prime Minister Juha Sipilä Proposes an EU-Africa Forest Fund - Major New Initiative to battle Climate Change in Africa and globally now under consideration, presented by Minister Leppä21.11.2018 19:13:10 EET | Press release

Finland proposed a major new initiative to fight climate change with forestation through EU-Africa Partnership. Finland’s Prime Minister, Mr. Juha Sipilä has already discussed the Finnish initiative with the President of the European Commission, Mr. Jean-Claude Juncker. Mr. Jari Leppä, Minister of Agriculture and Forestry has informed the EU Commissioner for Agriculture and Rural Development Phil Hogan and the Member States. The initiative was presented today by Minister Leppä at the first Forest Academy for EU Decision Makers, organized by Finland and Sweden.

Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa – Merkittävä uusi aloite ilmastonmuutoksen torjumiseksi Afrikassa ja globaalisti nyt harkittavana, maa- ja metsätalousministeri Leppä esitteli21.11.2018 19:07:11 EET | Tiedote

Suomi on ehdottanut merkittävää uutta aloitetta ilmastonmuutoksen torjumiseksi metsittämisen avulla, EU-Afrikka -kumppanuuden kautta. Pääministeri Juha Sipilä on jo keskustellut Suomen aloitteesta Euroopan komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin kanssa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä on informoinut EU:n maatalouskomissaaria Phil Hogania sekä muita EU-maita aloitteesta. Aloitteen esitteli tänään ministeri Leppä ensimmäisessä EU-päätöksentekijöille pidettävässä Metsäakatemiassa, jonka järjestävät Suomi ja Ruotsi yhdessä.

KIIREELLINEN MEDIAKUTSU: Suomelta merkittävä ilmastoaloite EU:lle – Ministeri Leppä esittelee illalla pääministeri Sipilän uraauurtavan avauksen21.11.2018 12:00:48 EET | Kutsu

Pääministeri Sipilän merkittävä uusi ilmastoaloite Euroopan unionille nousee päärooliin, kun Suomen ja Ruotsin yhdessä järjestämä ensimmäinen Metsäakatemia EU-päättäjille (Forest Academy for EU Decision Makers) tänään alkaa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä esittelee Sipilän ehdotuksen kansainväliselle yleisölle heti akatemian aluksi, keskiviikkoiltana Asikkalassa klo 18.15 pidettävässä lehdistötilaisuudessa. Sekä Sipilä että Leppä ovat jo keskustelleet uraauurtavasta ilmastoavauksesta EU-johdon kanssa.