Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

MEDIAKUTSU/ Muistutus 23.10.2018

(PUHUJAMUUTOS: Konecranes Oyj:n toimitusjohtaja Panu Routilan tilalla CEO Forumissa esiintyy Digitalist Groupin CEO Ville Tolvanen.)

DIMECC on Suomen teollisuuden vastaus digitaaliseen vallankumoukseen. Suomen johtavien yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten omistama DIMECC on Euroopan tehokkain innovaatioalusta. DIMECC yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta.

DIMECCin innovaatio-ohjelmien ylivertaisen tuottavuuden on luonut yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen. DIMECC on tarpeellisempi kuin koskaan, kun teollisuus elää koko ajan nopeutuvaa digitaalista vallankumousta.

DIMECCin 10-vuotisen työn kunniaksi järjestetään juhlaseminaari. Tervetuloa digitalisoitumisen ydinkysymysten ja Suomen tulevaisuuden haasteiden pariin!

Keskiviikkona, 24. lokakuuta 2018, klo 9.00 – 21.00

Paikka: Tapahtumakeskus Koskenranta, Katariina Saksilaisen katu 9, Helsinki

Tilaisuus kokoaa yhteen Suomen teollisuuden avainvaikuttajat - yli 200 yrityspäättäjää, tutkijaa ja julkisen sektorin innovaatioasiantuntijaa.

Suhdanne-Suomesta kohti ÄlySuomea

Tilaisuudessa julkistetaan ÄlySuomi-kirjanen. Siinä johtavat teollisuus- ja innovaatiovaikuttajat Risto Siilasmaa, Riku Aalto, Tomas Hedenborg ja Pekka Soini kertovat, miksi ÄlySuomi on tarpeen ja mitä se vaatii. Huipputason keskustelu ÄlySuomesta jatkuu Teknologiateollisuus ry:n ja DIMECCin yhteisessä CEO Forumissa, joka järjestetään nyt kolmannen kerran.

Teemasta ”ÄlySuomi rakentuu ekosysteemeillä” puhuvat Forumissa Euroopan valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti ja Fastemsin konsernijohtaja Tomas Hedenborg, Digitalist Groupin CEO Ville Tolvanen, Futurice Oy:n hallituksen jäsen Tuomas Syrjänen, Silo.AI Oy:n toimitusjohtaja Tero Ojanperä, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola ja VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

”Suomi ei voi enää olla Suhdanne-Suomi. Suomen tulee olla ÄlySuomi, jota kantavat innovointi ja osaaminen. ÄlySuomi on kaikkien suomalaisten etu, jossa teollisuus ja palkansaajat rakentavat Suomen hyvinvointia yhdessä”, sanoo Hedenborg, joka johtaa puhetta CEO Forumissa.

Tulokset esiin – Euroopan korkein tuottavuus

Päivän aikana kuullaan myös yritysten ja tutkimuslaitosten välisen yhteistyön parhaista tuloksista - eli kuinka DIMECCin innovaatio-ohjelmat ovat luoneet ainutlaatuista tuottavuutta ja menestystä.

”Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa”, muistuttaa Harri Kulmala, DIMECC Oy:n toimitusjohtaja.

MPIDEA tulee taas – ideakilpailu luo työtä ja tuottavuutta

Vuosiseminaarin iltajuhlassa julkistetaan myös vuoden 2019 MPIDEA-kilpailu. Suuren ideakilpailun voittaja selviää Suomen suurimmilla teollisuuspäivillä, MPD-tapahtumassa 4.-6.6.2019 Tampereen Tähtiareenalla.

Uusi MPIDEA tavoittelee jälleen Suomeen uusia ideoita, innovaatioita, tuotteita ja palveluita. Teollisuuden kunnianhimoisena tavoitteena pysyy 100 000 uutta työpaikkaa – Suomen hyvinvointi on yhteinen asiamme ja saavutetaan yhdessä.

Edellinen ja ensimmäinen MPIDEA-kilpailu järjestettiin vuonna 2017. Voittajaksi valittiin SFTec Oy:n ModHeat-kuivuri. Maailman arvostetuimman konsulttitalon McKinseyn puolen vuoden valmennuksen voittanut SFTec on sittemmin mm. valittu valtion kärkihankkeeksi. McKinsey tarjosi voittajalle pääpalkintona huikean arvokkaan sparrauksen ReNew Growth -kasvukiihdyttämössään.

”Odotamme MPIDEA-kilpailusta jälleen hienoja uusia ideoita ja ennakkoluulottomia visioita. Niitä tarvitsemme niin me teollisuudessa kuin koko Suomi. Meidän pitää uudistua menestyksellä, jotta koko maan hyvinvoinnille löytyy rahoitus tulevaisuudessakin, kovenevasta globaalista kilpailusta ja väestön vanhenemisesta huolimatta”, kertoo Ilari Kallio, DIMECC Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Konecranesin digitalisaatiojohtaja.

DIMECCin 10-vuotisseminaarin tarkka ohjelma ja käytännön ohjeet löytyvät täältä.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy; 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tomas Hedenborg, MPD-järjestelytoimikunnan pj; 050 310 1999 tomas.hedenborg@fastems.com

Median ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt:

Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETPress release

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote