MUISTUTUSKUTSU: Tervetuloa Väestönsuojelu ja kylmä sota -kirjan julkistamistilaisuuteen Zoomissa 8.9. klo 10.00

Tervetuloa tietokirjailija, dosentti Ville Jalovaaran kirjoittaman Väestönsuojelu ja kylmä sota -kirjan julkistamistilaisuuteen Zoomissa ke 8.9. klo 10.

Väestönsuojelusäätiön tilauskirja on tutkimusmatka Suomen väestönsuojelun historiaan.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommit aloittivat ydinaseiden aikakauden. Suomessa Väestönsuojelujärjestön pieni aktiivijoukko piti ruotsalaisen veljesjärjestön tuella osaamista yllä, kun valtio oli lopettanut suojelutoimet. Omaisuutensa suojaksi he perustivat väestönsuojelusäätiön.

Peloista huolimatta valvontakomissio ei lakkauttanut järjestöä, mutta se joutui kansandemokraattien ja punaisen Valpon silmätikuksi. 1950-luvun puolivälissä valtion johto aloitti suojarakentamisen uudelleen ja päivitti väestönsuojelulain. Suomen keskeiset tapahtumat ja maailman ydintuhon partaalle vieneet käänteet taustoittavat sitä, kuinka Väestönsuojelujärjestö selvisi kylmästä sodasta.

Kirjan tekijä Ville Jalovaara on historiantutkija ja dosentti Helsingin yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Tervetuloa Zoom-julkistamistilasuuteen keskiviikkona 8.9. klo 10-11

Rekisteröidy mukaan alla olevasta linkistä:

Ville Jalovaara (s. 1976) on historiantutkija ja dosentti Helsingin yliopistossa ja Turun yliopistossa. Hän on tutkinut muun muassa presidentti Urho Kekkosen elämänvaiheita ja kirjoittanut useita järjestöhistorioita.

Kirjan pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.