Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Keskustelussa ovat mukana ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen sekä kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta liputtavan Nuorten Agenda 2030 -ryhmän puheenjohtaja Laura Hildén.

Puheenvuorossaan Krista Mikkonen avaa Suomen toimia kestävän rahoituksen ja vihreän elvytyksen edistämiseksi. Sirpa Pietikäinen puolestaan pohtii, löytyykö EU:lta johtajuutta vihreän ja kestävän rahoituksen edistämiseen. Laura Hildén arvioi omassa kommentissaan, riittävätkö suunnitellut toimenpiteet vai joutuvatko nuoret lopulta laskun maksajiksi.

Tilaisuudessa alustavat myös Suomen Pankin johtava vastuullisuusasiantuntija ja Finsifin hallituksen jäsen Anna Hyrske, vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela Varmasta sekä kestävän rahoituksen johtaja Samu Slotte Danske Bankista.

Webinaarin avaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Moderaattorina toimii FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Tilaisuus järjestetään Teamsin välityksellä ja sitä voi seurata myös Youtubessa. Tilaisuuden aikana yleisöllä on mahdollisuus kysymyksiin ja kommentteihin. Linkki Teams-tapahtumaan lähetetään erikseen tilaisuuteen ilmoittautuneille.

IImoittaudu 21.9. mennessä. Ilmoittaudu tilaisuuteen

Seuraa tilaisuutta Youtubessa

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö9.10.2020 09:00:29 EESTTiedote

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.

Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia8.10.2020 11:34:06 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.