MUISTUTUSKUTSU: Zacharias Topelius – suomalaisten satusetä -kirjan julkistamistilaisuus 12.5.

Tule kuulemaan Timo Jantusen ja Eero Ojasen keskustelua Zacharias Topeliuksesta sekä kirjoittamastaan Topeliuksen tuotantoa ja elämää käsittelevästä tuoreesta elämäkerrasta Zacharias Topelius – suomalaisten satusetä Kallion kirjastoon (Viides linja 11, Hki) 12.5.2022 klo 15.00. Kriittisen Korkeakoulun vt. toiminnanjohtaja Jaakko Vilja haastattelee kirjailijoita.

kutsu: Zacharias Topelius – suomalaisten satusetä -kirjan julkistamistilaisuus 12.5. klo 15

Zacharias Topelius - suomalaisten satusetä -kirja on kokonaisesitys Topeliuksen toiminnasta suomalaisen sivistyksen nousun vuosisadalla. Topeliuksen edellinen elämäkerta ilmestyi yli 70 vuotta sitten.

“Samalla haluamme tuoda esille sen, mikä Topeliuksessa mielestämme on juuri nyt erityisen huomionarvoista. Tällainen asia on ennen muuta hänen kasvatusajattelunsa ja siihen liittyvä käsitys lapsesta ja lapsen siveellisestä kasvusta. Topeliuksen lapsilähtöistä kasvatusajattelua ei juurikaan ole käsitelty kirjallisuudessamme”, toteavat Timo Jantunen ja Eero Ojanen kirjassaan.

Zacharias Topelius (1818–1898) tunnetaan satusetänä, mutta hän oli paljon muutakin: runoilija, sanomalehtimies, professori ja yliopiston rehtori. Hän kirjoitti runoja, proosaa, näytelmiä, satuja, sekä erilaisia tietotekstejä. Erityisen tunnetuksi tuli romaani Välskärin kertomukset, jonka sukutarina punoutuu Ruotsin historiaan vuosisatojen ajan. Tärkeintä saattaa silti olla hänen työnsä lastenkirjailijana.

Timo Jantunen on tietokirjailija ja opettaja. FT Eero Ojanen on filosofi ja tietokirjailija.

ILMOITTAUDU 10.5. mennessä os. info@avain.net.

Kriittinen Korkeakoulu striimaa tilaisuuden.  Voit seurata tilaisuutta sen välityksellä os. https://youtu.be/hwFV4Oaitew

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, vilja.kujanpaa@avain.net, puh. 040 755 3319

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta tietokirjallisuutta, lastenkirjallisuutta ja selkokielistä kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.