MUJI avaa ovensa Kampissa 8.11. – Euroopan ensimmäinen MUJI-ravintola on myymälän sydän

Rakastettu lifestyle-ketju MUJI avaa odotetun jättimyymälänsä Kampin kauppakeskuksen neljänteen kerrokseen 8.11. Koko kerroksen kattavaan liiketilaan tulee myös Euroopan ensimmäinen MUJI-ravintola. 3400 neliömetrin kokoinen kauppa on pinta-alaltaan Euroopan suurin ja sinne tulee jopa 7000 eri tuotetta.

Avaus on jatkoa MUJIn viime aikojen Euroopan valloitukselle. Helsingin myymälän erikoisuudet ovat laadukas ja kohtuuhintainen ravintola- ja ruokamaailma, myymälään integroitu MUJI Books -kirjavalikoima ja eksklusiivinen vaatemallisto MUJI Labo, jota ei saa tällä hetkellä muualta Euroopasta.

Meillä on ollut yhteensä neljä pop up -myymälää Helsingissä, jotka on otettu täällä erinomaisesti vastaan. Vihdoin saamme koko MUJI-maailman suomalaisten koettavaksi. Olemme erittäin innoissamme tulevasta  ja toivomme, että uniikit ja kestävät tuotteemme löytävät paikkansa suomalaisten kodeista”,  MUJI Finlandin Managing Director Toshihiko Tanaka kertoo.

MUJI tekee yhteistyötä liki sadan suomalaisyrityksen kanssa

MUJIn Helsingin tavaratalossa ruoka on keskeisessä osassa. Täysin uudenlainen ruoka- ja ravintolakokonaisuus kattaa neljäsosan myymälän pinta-alasta. Kokonaisuuteen kuuluu Euroopan ensimmäinen MUJI-ravintola, kahvio sekä japanilaisia herkkuja ja suomalaista lähiruokaa myyvä ruokaosasto. Ravintolasta löytyy yhteensä liki 200 asiakaspaikkaa.

Paikallisuus näkyy sekä myymälän ruokaosastolla että kahvion ja ravintolan hyödyntämissä raaka-aineissa. Mukana on liki sadan huolella valitun suomalaisen pienyrittäjän laatutuotteita aina kaurahiutaleista yrtteihin ja kalaan.

“Panostamme kahvilassa ja ravintolassa laatuun sekä paikallisiin ja tuoreisiin raaka-aineisiin. Makumaailma yhdistelee japanilaisen ja suomalaisen keittiön parhaita puolia. Tarjoamme päivittäin kohtuuhintaista lounasta ja illallista”, Tanaka sanoo.

Myymälässä kuratoitu kirjavalikoima, ajatonta muotia ja sesonkituotteita

MUJI tuo myymälään tuotteita kaikilta osa-alueiltaan muodista kosmetiikkaan, sisustukseen, asusteisiin, pakkaamiseen ja hyvinvointiin. Yritys tuo Suomen markkinoille muun muassa aikaisemmin tänä vuonna Japanissa lanseeratun, klassisen MUJI Labo -vaatemalliston sekä MUJI Walker -urheiluvaatemalliston.

Pysyvän valikoiman lisäksi tarjolla on vaihtuvia kausi- ja sesonkituotteita. Esimerkiksi avajaisten yhteydessä myymme jouluun sopivia tuotteita, kuten mukavia pyjamia, kauniita kattausehdotuksia sekä muita ajattomia lahjaideoita”, Tanaka kommentoi myymälän valikoimaa.

Tavarataloon tulee myös sinne varta vasten kuratoitu MUJI Books -kirjavalikoima.

Myymälän kirjavalikoima on tarkoin harkittu ja suunniteltu yhdessä MUJIn edustajien kanssa. Kirjat on aseteltu esteettisesti osastoittain ja valikoimasta löytyy sekä suomalaista että kansainvälistä laatukirjallisuutta”, Tanaka kertoo.

Tietoa MUJIsta

MUJI on perustettu Japanissa 1980-luvulla vastauksena ja vastaliikkeenä tuon ajan kulutusyhteiskunnan kaupallisuudelle. MUJI on lyhenne ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. MUJI avasi ensimmäisen Euroopan myymälän 1991 Lontoon Liberty-tavarataloon. Nykyään Euroopassa on 57 MUJI-myymälää. MUJIlla on kolme pääperiaatetta, jotka ovat pysyneet samoina tähän päivään asti:

1. Materiaalien valinta

2. Prosessien virtaviivaistaminen

3. Pakkausten yksinkertaistaminen

MUJIn tuotteet syntyvät tarkan valmistusprosessin tuloksena, jolloin tuotteiden lopputulos on suunniteltu ja hyvin harkittu. Tuotteiden yksinkertaisuudesta ja tyhjyydestä muodostuu vakaa pohja ajatuksille ja tunteille.

MUJI on saanut kiitosta siitä, että se on resursseja säästävä, edullinen, yksinkertainen, anonyymi ja luonnonläheinen. Nostamatta mitään näistä kuvauksista yli muiden, MUJI pyrkii täyttämään ne kaikki.

MUJI:lla on yli 900 liikettä ympäri maailmaa ja se on toiminut Euroopassa jo yli 25 vuotta.

Jenni Pöyry
050 343 2061