Mulkerot, työstäkieltäytyjät ja koordinaatiokaaos

Tietokirjailija Ari Turusen tänään ilmestyvä kirja Mulkerot – Patsaalle korotettujen suurmiesten elämäkertoja kertoo avartavan tarinan historian suurmiesten saavutuksista. Mitä enemmän yksittäinen ihminen on valloittanut, alistanut ja tappanut, sitä todennäköisemmin hänelle pystytetään patsas. Esimerkiksi Martti Luther kehotti kristittyjä heittämään siansontaa juutalaisten päälle, ja Iivana Julmalla oli torilla kiehuva pata, jossa hän keitti vastustajiaan. Turuselle merkkihenkilöt eivät ole sankareita vaan pahoja poikia, joita kaikkia yhdisti yksi sama piirre: heidän kanssaan ei kannattanut olla eri mieltä.

Ari Turunen on juuri julkaissut toisenkin tietoteoksen yhdessä Ran Nymanin ja Ari Tikan kanssa: uutuuskirja Koordinaatiokaaos  – Ja miten se kellistetään pelottomalla johtajuudella tarjoaa tuoreita ratkaisuja organisoinnin ja koordinoinnin nykyhaasteisiin.  Miksi monet hyvin alkaneet ja kilpailukykyiset yritykset kasvavat sekaviksi ja kankeiksi byrokratioiksi? Byrokratiaa syntyy helposti kasvun myötä, koska kasvua halutaan ohjata. Hallintokerrosta ja byrokratiaa lisätään, koska yritysten johto pelkää usein kontrollin menetystä. Kirjan lähtökohta on, että koordinoinnin tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää, mikä ei välttämättä ole helppoa.
Nyman, Tikka ja Turunen ammentavat hyödyllisiä ohjeita myös kokemuksistaan Nokian puhelinten noususta ja tuhosta sekä maailmanhistoriasta. Aikansa eläneeseen, pelotteluun ja virheitä peittelevään johtajuuteen kirjoittajat tarjoavat vastalääkkeeksi pelottoman, varman ja turvallisen johtajuusmallin. Nykyaikainen menestysorganisaatio on osallistava, yksinkertainen ja ketterä. Miten se tehdään?
Ari Tikka on toiminut organisointiasiantuntijana Nokialla ja muutosvalmentajana Saksan autoteollisuudessa. Ran Nyman on raudanluja tuotekehityksen asiantuntija ja konsultti, joka on yksi harvoista sertifioiduista Large-Scale- Scrum -kouluttajista maailmassa. VTL Ari Turunen on työskennellyt eri asiantuntijaorganisaatioissa viestinnän johtotehtävissä. Turunen on arvostettu tietokirjailija, jonka teoksia on käännetty 11 eri kielelle.

Perjantaina ilmestyvä Työstäkieltäytyjän käsikirja taas on moniäänisen kirjoittajajoukon keskustelunavaus, joka ravistelee työtä ja työttömyyttä koskevia uskomuksia. Miksi hyväksymme elämänmuodon, jossa vietetään kahdeksan tuntia päivästä työpaikalla? Mitä kaikkea mielekästä ihmiset tekevät jo nyt palkkatyön ulkopuolella? Tavoitteena on löytää tapoja vapautua työttömyyteen liitetystä syyllisyydestä ja häpeästä. Kiistelyt sosiaaliturvan muutoksesta, automatisaatiosta ja työn uusista muodoista osoittavat, että työstä kieltäytymiselle on tilausta. Sitä eivät tee ainoastaan köyhät tai laiskat, vaan myös esimerkiksi sijoittajat, taiteilijat, lakkoilevat palkkatyöläiset ja sosiaalisen median tähdet.
Kirjaa on ollut tekemässä joukko journalismin, teatteritaiteen, yhteiskunnallisten liikkeiden ja kirjallisuuden toimijoita: Anna Kankila, Eetu Viren, Harry Salmenniemi, Heidi Meriläinen, Joel Kilpi, Johannes Ekholm, Klaus Lumi Maunuksela, Lasse Poser, Mia Haglund ja Pontus Purokuru.

Mitä hyvinvointimallimme pelastamiseksi voi ja pitää tehdä? Jari Heinosen juuri ilmestynyt tietokirja 20-luvun hyvinvointimalli ravistelee sote-katastrofin ryvettämää uskoa hyvinvointiyhteiskuntaan. Hyvinvointimallin uudistaminen on nykyisellään mahdollista, ja sillä alkaa olla jo kiire. Keskeinen ongelma on pitkään ollut sellaisen liikkeen tai historiallisen blokin puuttuminen, joka olisi kyennyt uudistuksen toteuttamaan. 2020-luku ja sitä seuraavat vuosikymmenet voivat hyvinkin olla uuden hyvinvointimallin rakentamisen vuosikymmeniä, samalla kun niistä on tulossa uuden pitkäkestoisen protestijakson vuosikymmeniä. Jari Heinonen esittää sosiaalisen kysymyksen pääratkaisulinjat – kuusi askelta hyvinvointimallin uudistamiseksi.
YTT Jari Heinonen on tietokirjailija ja sosiaalipolitiikan emeritusprofessori Tampereen yliopistossa. Heinosen kirjallinen tuotanto kattaa yli 200 julkaisua.

Töölönkatu 9