Munakauppa 2.0 avautuu Torikortteleihin – uudenlainen Foodhub tarjoaa lähiruokaa kontaktittomasti

Pääsiäisviikolla Torikortteleissa aloittaa toimintansa Uudenmaan ruoan Foodhub, joka tuo herkullisen valikoiman lähiruokaa tarjolle aivan Helsingin ytimeen, Senaatintorin laidalle. Munakauppa 2.0 on lähiruoan noutopiste, josta kukin voi noutaa tilaamansa tuotteet täysin kontaktittomasti. Nopeimmat ehtivät tilaamaan vielä pääsiäisherkut suoraan maatiloilta.
Kuvaaja tuntematon. Helsingin kaupunginmuseo.

– Luomukaritsanlihaa, Vanhankaupungin Suklaan käsinmaalattuja suklaamunia, luomujuureksia, karjalanpiirakoita, leivonnaisia, kevään ensimmäisiä yrttejä… listaa tarjontaa Uudenmaan ruoan perustaja Olli Repo.

Ja tietenkin niitä kananmunia! Kananmunat ovat historiallinen hittituote, joiden suosiolle ei näy loppua. Jo 1800- ja 1900-luvun taitteessa Torikortteleissa toimi suosittu Schoschkoffin Munakauppa, jossa myytiin kananmunien lisäksi muitakin maataloustuotteita.

– Kananmuna itsessään on aivan superkonsepti. Ravintoarvoltaan, käyttömahdollisuuksiltaan, maultaan ja jopa ulkonäöltään ihan täydellinen pakkaus, hehkuttaa Repo.

– Munakaupalla on hieno historiansa Torikortteleissa ja me päivitämme sen nyt tähän aikaan sopivaksi. Vuonna 2021 asiakas tilaa haluamansa tuotteet sovelluksemme kautta, maksaa tilauksensa saman tien verkossa ja hakee sitten tilauksensa Foodhubimme noutopisteestä haluamanaan ajankohtana. Pisteessä ei ole edes myyjää, eli ostotapahtuma on täysin kontaktiton, jatkaa Olli Repo.

Uudenmaan ruoan Foodhub on osa Torikortteleiden ja PING Helsingin Tilanvaltaajat-kokeilua, jossa tutkitaan kaupunkikeskustan ja kivijalkakaupan kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia yhdistettynä sosiaalisen median kuluttajia liikuttavaan voimaan. Foodhub-noutopiste toimii Torikortteleissa, osoitteessa Aleksanterinkatu 26, 29.3.-2.5.2021.

Vastuullisuusstudio N/O GO ja kevään muut Tilanvaltaajat

Huhtikuussa Torikortteleissa tapahtuu myös toinen tilanvaltaus, kun Suomen vastuullisuuskentän pioneerivaikuttajat Noora Shingler ja Outi Pyy ottavat haltuunsa Aleksanterinkatu 28:n tilan. Senaatintorin laidalle nousee N/O GO Studio, jossa nostetaan esiin yritysvastuunäkökulmasta kiinnostavia ihmisiä, yrityksiä ja ilmiöitä, liittyen mm. tekstiili- ja muotialaan, designiin, kosmetiikkaan ja ruokaan.

– Haluamme tuoda esiin omien alojensa vastuullisuusjohtajat ja kertoa niistä tahoista, jotka oikeasti tekevät upeita innovaatioita ja yrittävät omalla toiminnallaan muuttaa koko kenttää parempaan suuntaan. Käynnistämme eräänlaiset yritysten kehityskeskustelut ja maailmanparannustalkoot, kiteyttää toimittaja ja N/O GO Studion tuottaja Noora Shingler.

Vastuullisuusstudion IG-livet alkavat 7. huhtikuuta. Lähetyksissä on kerrallaan mukana maksimissaan kaksi haastateltavaa, koronaturvallisesti.

– Toki ikkunan takaa voi myös kuunnella ja seurata lähetyksen tekoa – tämähän on kuin eräänlainen vastuullisuus-Jyrki, nauraa Shingler ja viittaa aikoinaan Lasipalatsista tehtyyn Jyrki -ohjelmaan.

Toukokuussa Torikortteleista tilaa valtaavat matkamedia Tripsteri sekä Seikkailijattaret, jotka tuovat lohtua kaukokaipuuseen Matkailijan Olotilallaan. Kesäkuun Tilanvaltaaja on puolestaan Designkaverit kotimaisten design-merkkien outlet-myymälällään.

– Kaiken kaikkiaan Tilanvaltaajat-kokeilun startti on ollut upean värikäs ja innovatiivinen! Ensimmäinen tilanvaltaus oli jopa niin onnistunut, että Manuela Bosco ja Tuure Kilpeläinen joukkoineen päättivät jäädä pysyvämminkin vuokralaisiksi Torikortteleihin, iloitsee Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

Boscon ja Kilpeläisen Boskil Shop muuttaa huhtikuussa Aleksanterinkadun ja Katariinankadun kulmassa sijaitsevaan liiketilaan. Luvassa on monipuolista sisältöä shoppailusta konsertteihin, striimauksista joogaan ja galleriatoimintaan – pandemian sallimissa rajoissa totta kai. Heti kun tilanne sallii, tilassa aukeaa Manuela Boscon taidenäyttely Jumala on Nainen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Torikorttelit, viestintäpäällikkö Salla Salo
0405193151
salla.salo@torikorttelit.fi

Uudenmaan ruoka, Olli Repo
olirepo@gmail.com

Noora Shingler, tuottaja
noora.shingler@gmail.com

Boskil, operatiivinen johtaja Katri Juva
juvakatri@gmail.com

Kuvaaja tuntematon. Helsingin kaupunginmuseo.
Vanhankaupungin Suklaa

Helsingin Kaupunkitilat Oy (ent. Helsingin Leijona Oy ja Tukkutori) on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yhtiö, jonka toimialana on vuokraamiensa tilojen ja alueiden kehittäminen. Yhtiön tehtävänä on kasvattaa Helsingin profiilia vetovoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kaupungiksi kehittämällä mm. Helsingin kaupunki- ja ruokakulttuuria ja tori- ja kauppahallitoimintaa.