Munakupeista Rolexeihin ja kantelepianoon – Turun Taide- ja Antiikkimessuilla erikoisuuksia ja harvinaisuuksia

Jättimäinen munakuppikokoelma, arvokellot, militariaan liittyvät vanhat peltilelut ja arvokas perunahaarukka ovat esillä Turun Taide- ja Antiikkimessuilla 16.-17.3. Tapahtuma järjestetään samaan aikaan Turun Kädentaitomessujen kanssa.

Taide- ja Antiikkimessuilla on tänä vuonna esillä mm. musiikkia. Tapahtumassamme on mukana Sibelius-museo. He tuottavat tapahtumaan erikoisten soitinten näyttelyn. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua Sibelius-museon poikkeuksellisen erikoisiin soittimiin, kuten virginaaliin.

Esillä oleva erikoinen kantelepiano on Juhani Pohjanmiehen keksintö ja hänen tekemänsä soitin. Se ei ole koskaan aiemmin ollut esillä.

Yleisö pääsee kuulemaan tapahtumassa Turun Filharmonisen Orkesterin esityksiä. Orkesterin duoesityksissä kuullaan harvinaisempia soittimia molempina messupäivinä. Lauantaina 16.3. Markku Kolehmainen ja Hannes Kaukoranta soittavat luonnontorvea. Sunnuntaina 17.3. Juhani Listo musisoi luonnontrumpetilla ja sinkillä yhdessä Jarmo Korhosen kanssa. Korhonen soittaa dulciania.

Levymessut on mukana Taide- ja Antiikkimessuilla ensimmäistä kertaa. Paikalla on erikoisliikkeitä ja keräilijöitä aina Saksasta ja Ruotsista asti.

Esillä on paljon erikoisuuksia, kuten Rolexin rannekelloja vuosilta 1982 ja 1996.

3000 munakuppia huudettavana

Uusi turkulainen huutokauppatalo Eerik’s Auction Housejärjestää antiikkia, taidetta, designia, militariaa ja paljon muuta sisältävän live-huutokaupan Turun Messukeskuksessa sunnuntaina 17.3. klo 13 alkaen.

Kohteiden joukosta löytyy muun muassa ainutlaatuinen lähes 3000 munakupin kokoelma, Taisto Kaasisen keramiikkaveistos “Monni”, arvokoruja ja Mannerheimin ristin ritari Auno Kuirin esineistöä ja venäläistä hopeaa. Kohteita on yhteensä noin 400. Huutokaupan katalogi on nyt nähtävissä osoitteessa live.eeriks.fi.

Arviointia tarjolla

Tuttuun tapaan messukävijä voi tuoda mukanaan messuille esineen, jonka ikä, käyttötarkoitus tai arvo kiinnostaa. Stockholms Auktionsverk järjestää Helsingissä keväällä kaksi Fine art -huutokauppaa, joihin vastaanotetaan tapahtumassa mm. suomalaista designia, suomalaista ja kansainvälistä taidetta, koruja sekä antiikkiesineitä.

Turun museokeskuksen osastolla ja messujen ohjelmalavalla esitellään puolestaan Turun linnassa juuri avattua Muutama sananen naisista -näyttelyä, mikä kertoo Turussa vaikuttaneiden porvarisnaisten ja Turun linnassa asuneen kreivitär Kristina Katarina Stenbockin kautta naisten elämästä 1600-luvun Turussa.

Kakolan kalusteita ja virkattu traktori

Messuilta voi ostaa muun muassa arvorannekelloja, hopeaesineitä, antiikkikoruja, tauluja, nukkeja ja taidelasia. Messuilla on myös mm. 1920-luvulla Kakolassa valmistettuja huonekaluja. Ruotsalainen Bowallens Antik tuo tapahtumaan hopeaa, kuten Wiwen Nilssonin upea perunahaarukka (1250 euroa).

Turun Taide- ja Antiikkimessuilla on tuttuun tapaan myös Nukkekoti- ja Nukkemessut sekä Turun Rahan Päivä. Vanhoja leluja esitellään paitsi osastoilla myös ohjelmalavalla, jossa aiheena muun muassa militariaan liittyvät peltilelut.

Turun Numismaattinen Seura viettää tapahtumassa myös 50-vuotisjuhliaan. Rahamessujen yhteydessä julkaistaan myös seuran lyöttämä 50-vuotisjuhlamitali. Esillä on usean vitriinin verran mielenkiintoista nähtävää.

Turun Kädentaitomessut sijoittuu C-halliin, jossa tarjolla on kotimaista kädentaitoa. Tapahtumaan kurvaa mm. virkattu traktori.

Avoinna 16.-17.3. kello 10-17 Turun Messukeskuksessa

Tiina Heiskari
projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Rolex Day Date President

Kutsu ja tiedote: Kansainväliset terveydenhuollon tekoälyasiantuntijat kokoontuvat Turussa - Life Science Live -tapahtuma 15.-16.5.2.5.2019 10:51:06 EESTKutsu

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa 15.-16. toukokuuta 2019 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuman keskeisin teema on tekoäly ja sen sovellukset terveydenhuollossa, lääkekehityksessä ja biotekniikassa. Tapahtuma yhdistää lääketieteen ja terveydenhoidon alan tiedeyhteisöt ja liike-elämän ammattilaiset. Life Science Live -tapahtuman tuottamisesta vastaavat yhdessä Turun Messukeskuksen kanssa Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Mukana tapahtumassa ovat myös mm. Bayer, Sitra ja PerkinElmer. Toisen tapahtumapäivän lopuksi myös suuri yleisö pääsee tutustumaan alaan, sillä tapahtumaan on avoimet ovet kello 14-18. Tuolloin voi tutustua mm. Turun yliopistoon tutkimustyöhön.

Rekryexpo 10.4. Turun Messukeskuksessa – Avoimia työpaikkoja, tarinaa yrittämisestä ja työnhausta tulevaisuudessa8.4.2019 11:32:17 EESTTiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään 10.4. Rekryexpo, jossa Varsinais-Suomen avoimet työpaikat kohtaavat työnhakijat. Tapahtuma järjestetään nyt neljännen kerran, ja tapahtuman kautta on työllistynyt jo monia. Tarjolla on tälläkin kertaa noin 2500 avointa työpaikkaa ja töitä tarjoavia yrityksiä on mukana noin 40. Rekryexpoon on maksuton sisäänpääsy.