Jyväskylän yliopisto

Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot tärkeitä luistelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä

Jaa

Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat selkeästi yhteydessä luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Valmentajien myönteiset reaktiot luistelijan tai joukkueen epäonnistuessa edistävät luistelijoiden kokemaa hyvinvointia. Sen sijaan kielteiset tavat reagoida heikentävät sitä.

Muodostelmaluistelijoiden saama palaute valmentajalta vaikuttaa luistelijan hyvinvointiin. Kuva: Kamera-Kettu
Muodostelmaluistelijoiden saama palaute valmentajalta vaikuttaa luistelijan hyvinvointiin. Kuva: Kamera-Kettu

Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden yhteyttä luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin.

- Valmentajan kyky lohduttaa, kannustaa ja pysyä rauhallisena luistelijan tai joukkueen epäonnistuessa ovat tärkeitä tapoja edistää luistelijoiden hyvinvointia, liikuntapedagogiikan opiskelija Anni Holopainen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.

- Sitä vastoin huutamalla, syyllistämällä ja osoittamalla pettymystä valmentaja voi heikentää luistelijoiden hyvinvointia. Epäonnistuessa luistelijat ovat ymmärrettävästi muutenkin jo pettyneitä eivätkä näin ollen valmentajan tunteenpurkaukset edistä tilanteen käsittelemistä, opiskelija Pauliina Melentjeff jatkaa.

Vuorovaikutustaidoista luistelijoiden kuunteleminen ja tasapuolinen huomioiminen ovat vahvasti yhteydessä luistelijoiden hyvinvointiin. Lisäksi havaittiin, että tarttumalla rohkeasti ongelmiin valmentaja voi edistää luistelijoiden kokemaa hyvinvointia.

- Tulokset ovat tärkeitä huomioiden viime aikojen lisääntyneen keskustelun aiheeseen liittyen. Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat olleet laajasti esillä mediassa ja herättäneet paljon kansallista keskustelua valmentajien vuorovaikutustaitojen merkityksestä ja urheilijoiden hyvinvoinnista, Holopainen muistuttaa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että valmentajat hyödyntävät monipuolisesti tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja pitävät niitä tärkeässä asemassa valmennustyössä. Niiden hyödyntämisessä sekä valmentajien tietämyksessä tunne- ja vuorovaikutustaidoista on kuitenkin osittain puutteita ja ristiriitaisuuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muodostelmaluisteluvalmennuksen kehittämisessä lisäämällä koulutusten avulla valmentajien tietoutta tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä niiden yhteydestä luistelijoiden hyvinvointiin. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa samankaltaisissa urheilulajeissa, kuten joukkuevoimistelussa.

Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2019 ja helmikuussa 2020. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea suomalaista muodostelmaluisteluvalmentajaa, jotka toimivat SM-juniorijoukkueiden vastuuvalmentajina sekä tehtiin kysely heidän valmentamilleen luistelijoille. Luistelijoita tutkimukseen osallistui 59 ja he olivat iältään 15–19-vuotiaita.

Lähteet:

Holopainen, A. & Melentjeff, P. 2020. Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden yhteys luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69292

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Holopainen, anni.holopainen@outlook.com
Pauliina Melentjeff, pauliina.melentjeff@hotmail.com

Kuvat

Muodostelmaluistelijoiden saama palaute valmentajalta vaikuttaa luistelijan hyvinvointiin. Kuva: Kamera-Kettu
Muodostelmaluistelijoiden saama palaute valmentajalta vaikuttaa luistelijan hyvinvointiin. Kuva: Kamera-Kettu
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme