Finnfoam Oy

Muovieristeiden kierrätyksen suosio räjähti - Finnfoam ja Lassila & Tikanoja kiertotalousyhteistyöhön

Finnfoamin keväällä aloittama muovieristeiden kierrätys on otettu kentällä erittäin innostuneesti vastaan. Nyt Finnfoam ja Lassila & Tikanoja ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jolla muovieristeet saadaan kustannustehokkaasti kiertoon.

Johtava muovieristevalmistaja Finnfoam lanseerasi keväällä 2019 muovieristejätteen kierrätysjärjestelmän, jossa esimerkiksi työmailta ja rautakaupoista kerätään eristeiden ylijäämäpalat talteen erityisiin FF-kierrätyssäkkeihin ja palautetaan Finnfoamille.

”Kierrätyksen suosio on ylittänyt kaikki odotuksemme: Ensimmäisen neljän kuukauden aikana säkkejä on lähtenyt kiertoon noin 600 kappaletta”, kertoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen.

Kerätty muovieriste käytetään Salossa Finnfoamin palo- ja ääneneristystuotteen FF-Silentin raaka-aineeksi.

Yhteistyökumppaniksi Lassila & Tikanoja

Alun perin oli ajatus, että Finnfoam olisi hoitanut kierrätyssäkkien edestakaisin kuljetuksen muun logistiikkansa ohessa. Kierrätyssäkkien suuri suosio vaati käytännössä hankkimaan niiden kuljetuksiin kumppanin. Vastaisuudessa Lassila & Tikanoja kerää muovieristejätteet ensi alkuun omien valtakunnallisten rakennuttajaliikeasiakkaidensa työmailta ja toimittaa ne sitten Finnfoamille.

”Jotta kierrätys työmailla onnistuu, syntypaikkalajittelun täytyy olla helppoa. Finnfoamin kehittämä muovieristeiden kierrätysjärjestelmä on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin toimiva”, sanoo projektipäällikkö Janne Hannula Lassila & Tikanojan ympäristöpalveluista.

”Tuomme tähän yhteistyöhön valtakunnallisen verkostomme lisäksi oman rautaisen osaamisemme työmaajätteiden käsittelyssä ja hallinnassa.”

Kaikki voittavat

Finnfoamin kierrätysjärjestelmä auttaa yrityksiä pienentämään hiilijalanjälkeään sekä toteuttamaan omia ympäristöjärjestelmiään ja vastuullisuustavoitteitaan.  Yksi kierrätyksestä innostuneista tahoista on kuluttaja-asiakkaiden lisäksi yritysasiakkaita palveleva K-Rauta.

”Suhtaudumme erittäin positiivisesti Finnfoamin kierrätyspalveluun. Meillä on rautakaupan markkinajohtajana Suomen laajin myymäläverkosto ja sen kautta haluamme tukea rakentaja-asiakkaitamme täyttämään EU:n jätedirektiivin vaatimukset, eli kierrättämään 70 % rakennus-ja purkujätteistä materiaalina”, kertoo Keskon Työvälineet ja rakennustarvikkeet -tuotelinjajohtaja Jaakko-Pekka Vehmas.

Aiemmin arviolta 10 % käytetyistä muovieristeestä on päätynyt ylijäämäpaloina energiajätteeksi eli polttoon. Kierrätyksen ansiosta eristeet voidaan kierrättää materiaalina, jolloin sen jalostusarvo säilyy. Kierrätys aloitetaan ensin Turussa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla.

Henri Nieminen, henri.nieminen@finnfoam.fi, puh. 0400 636 992

Janne Hannula, janne.hannula@lassila-tikanoja.fi, puh. 050 385 0944

Jaakko-Pekka Vehmas, jaakko-pekka.vehmas@kesko.fi

Satamakatu 5
24100 Salo

02-777 300http://www.finnfoam.fi

Finnfoam Oy

Suomalainen perheyritys Finnfoam tarjoaa ja kehittää 40-vuoden kokemuksella markkinoiden edistyksellisimpiä rakenteellisen energiatehokkuuden ratkaisuja rakentamisen ja rakennuksen käytönaikaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Finnfoam-konserni on tunnettu ekologisena rakentamisen suunnannäyttäjänä, jonka innovatiivinen kehitystyö on nostanut Finnfoamin yhdeksi johtavaksi muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren alueella.

Asiantuntevuus, laadukkuus ja asiakaslähtöisyys takaavat turvalliset ratkaisut kaikkeen eristykseen. Nykyään yrityksen tuotevalikoimiin kuuluvat kaikki maailmalla yleisesti käytössä olevat kovat ja homehtumattomat lämmöneristeet FINNFOAM (XPS), FF-EPS ja FF-PIR sekä Tulppa-märkätilalevyt.

Vuonna 2021 Finnfoam-konsernin liikevaihto oli noin 179 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa yli 300 henkilöä. Finnfoamin tehtaat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Liettuassa ja Espanjassa. Salossa sijaitsee myös yrityksen pääkonttori ja tuotekehitysyksikkö.

Lue lisää: https://www.finnfoam.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finnfoam Oy

Recycled snow secures Levi Ski Resort’s world cup competition, with nearly €1 million invested in snow farming material17.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

The role of stored or farmed snow has become business critical: the women’s alpine skiing world cup will be held at the Levi Ski Resort using the exact same snow as last year. Levi has so far invested almost €0.5 million in snow storage solutions and will invest another €0.5 million in further solutions designed by Finnish pioneering company Snow Secure. Watch the videos how snow is stored and how a snow storage is opened!

Saloon uraauurtava 10 miljoonan euron kemiallinen muovinkierrätyslaitos – liuotininnovaatio kehitetty hedelmästä27.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Finnfoam rakentaa Saloon polystyreenin kemialliseen kierrätykseen tarkoitettua laitosta, jossa käytetyt, likaisetkin vaahtomuovieristeet kyetään energia- ja kustannustehokkaasti kierrättämään uudestaan eristeiden raaka-aineeksi. Kierrätysprosessille ja siinä käytettävälle uudelle ympäristöystävälliselle liuottimelle on haettu patenttia.