Muovipakkausten keräysastiat yleistyvät taloyhtiöissä

Muovipakkausten keräyslaatikko löytyy yhä useamman taloyhtiön jätehuoneesta. Pääkaupunkiseudun kunnissa jätehuollosta vastaavan Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän eli HSY:n alueella muovipakkauksia kerätään lähes 6000:ssa taloyhtiössä, ja määrä kasvaa koko ajan.

Jätelain mukaan vastuu muovipakkausten keräyksestä ja kierrätyksestä on jätteen tuottajilla eli esimerkiksi tuotteita pakkaavalla teollisuudella. Lainsäädäntö ei velvoita tuottajia järjestämään pakkausten keräystä kiinteistöillä, mutta kunnan tai alueella toimivan jätehuoltoyrityksen kautta on mahdollisuus järjestää täydentävää keräystä asuinkiinteistöillä. Kunnat järjestävät keräyksen kunnallisten jätehuoltomääräysten kautta joko kiinteistöille vapaaehtoisena tai pakollisena.

Kunnallisia jätelaitoksia edustavasta Suomen Kiertovoima ry:stä eli KIVO:sta kerrotaan, että prosessi jätehuoltomääräysten muuttamiseksi on käynnissä tai selvityksessä eri puolilla Suomea, ja siitä syystä tilanne elää parhaillaan voimakkaasti.

Taloyhtiön hallitus päättää, mitä jätehuoneessa lajitellaan

Kun taloyhtiössä herää halu muovipakkausten kierrätykseen, hallituksen on tehtävä asiasta päätös.

”Jos yksittäinen osakas kiinnostuu muovipakkausten kierrätyksestä, hänen kannattaa ottaa asia puheeksi hallituksen jäsenten tai isännöitsijän kanssa. Hallituksen päätöksen jälkeen isännöitsijä voi tilata muovinkeräysastian yhtiön jätehuoneeseen, jos keräys on alueen jätehuollon puolesta mahdollista”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kaikissa kunnissa muovipakkausten erilliskeräyksen järjestäminen ei välttämättä ole mahdollista. Osassa kunnista lajitteluvelvollisuus voi olla jätehuoltomääräyksissä.

Suurin osa muovipakkausten keräysastian tilanneista taloyhtiöistä on korvannut muovinkeräysastialla yhden sekajäteastian. Kun asukkaat tottuvat kierrättämään muovipakkauksensa, vähenee sekajätteen määrä yleensä merkittävästi.

Muovin kiinteistökohtainen keräys voi olla hieman edullisempaa kuin sekajätteen keräys.

”HSY:n hinnastossa puhutaan yhden astian kohdalla noin 20 prosentin kustannuserosta, jolloin kokonaisuutena ollaan vajaan 10 prosentin säästössä”, toteaa Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero.

Vinkkilista taloyhtiön jätehuollon järjestämiseen:

1. Perehdy kunnan jätehuoltomääräyksiin ja järjestä erilliskeräykset määräysten mukaisesti.
  2. Kysy asukkailta, mitä jätelajeja haluttaisiin lisäksi kerätä, ja selvitä palveluntarjoajalta mahdollisuudet täydentää taloyhtiön erilliskeräystä.
  3. Hanki riittävän kokoiset jäteastiat, mitoita ne oikein ja suunnittele tyhjennysvälit jätehuoltomääräyksiä noudattaen.
  4. Helpota tyhjennystapahtumaa jätepisteen hyvällä suunnittelulla.
  5. Tee yhteistyötä asuinalueesi kiinteistönomistajien kanssa esimerkiksi järjestämällä yhteinen keräyspiste.
  6. Opasta asukkaita lajittelusta jatkuvasti.
  7. Pidä taloyhtiön jätepiste siistinä.

Lisätietoa:

Jätehuollon hinnastot HSY:n alueella