Muovipakkausten lajittelu kiinteistöillä sujuu mallikkaasti pääkaupunkiseudulla

HSY selvitti, kuinka hyvin asukkaat lajittelevat muovipakkauksia kiinteistöjen keräysastioihin. Tulos oli hyvä, sillä muovipakkausten seassa oli vain alle viidennes sinne kuulumatonta jätettä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY selvitti keväällä, kuinka hyvin asukkaat lajittelevat muovipakkauksia kiinteistöjen keräysastioihin. Lajittelututkimuksessa selvisi, että muovipakkausten seassa on vain alle viidennes sinne kuulumatonta jätettä, kuten kartonkia, paperia, muoviesineitä tai biojätettä.

- Tulokset olivat erittäin myönteiset. Kiitos asukkaille hyvästä lajittelusta! Olemme kertoneet aktiivisesti asukkaille, mitä jätettä saa laittaa muovipakkausten keräysastiaan. Tieto on mennyt hyvin perille ja lajittelutaito on parantunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen ilahtuneena.

HSY:n sähköisestä jäteoppaasta saa apua muovipakkausten lajitteluun

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa tyhjiä elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat, leikkele- ja valmisruokapakkaukset sekä muovipussit ja -kääreet. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös keräykseen kelpaavia muovipakkauksia. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

- On edelleen tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan vain sinne kuuluvaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Meiltä voi tilata kuvallisia lajitteluohjeita, jotta lajittelu kiinteistöillä sujuisi mahdollisimman hienosti. Asukkaat voivat myös itse tilata HSY:n maksutonta neuvontaa esimerkiksi asukaskokouksiin, kertoo Rusanen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokseen käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

HSY on kerännyt muovipakkauksia asuinkiinteistöiltä viime syksystä alkaen. Sitä ennen HSY testasi muovipakkausten keräystä noin 3000 kiinteistöllä reilun vuoden ajan. Muovipakkauksia kerätään yli 4 600 asiakaskiinteistöstä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

Muovipakkausten keräykseen saa laittaa
- elintarvikkeiden tyhjät muoviset pakkaukset, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset
- pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset
- muovipullot, -kanisterit ja -purkit – mieluiten litistettyinä
- muovikassit, -pussit ja -kääreet.

Muovipakkausten keräykseen ei saa laittaa
- muita muoviesineitä, kuten leluja tai muita materiaaleja kuten lahjapaperia
- PVC-pakkauksia, ne tunnistaa merkinnästä 03
- vaarallisten aineiden jäämiä, kuten maalia, kemikaaleja, öljyä tai lääkkeitä, sisältäviä purkkeja ja tölkkejä

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 0877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi
Lajitteluselvityksestä: Projektipäällikkö Kirsi Karhu, puh. 040 7513 414. kirsi.karhu(at)hsy.fi

Muovipakkausten lajittelu: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

Neuvontatilaukset: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Tilaa-neuvontaa.aspx

HSY:n hallituksen kokous 17.8.201817.8.2018 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.8.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman vuosille 2018-2022 ja valita Pohjois-Espoon ja Kauniaisten sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi Lassila & Tikanoja Oyj:n sekä Remeo Oy:n. Hallitus päätti myös antaa lausunnon lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnosta luonnokseen jätelain muuttamisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.