Muovipakkausten lajittelu kiinteistöillä sujuu mallikkaasti pääkaupunkiseudulla

HSY selvitti, kuinka hyvin asukkaat lajittelevat muovipakkauksia kiinteistöjen keräysastioihin. Tulos oli hyvä, sillä muovipakkausten seassa oli vain alle viidennes sinne kuulumatonta jätettä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY selvitti keväällä, kuinka hyvin asukkaat lajittelevat muovipakkauksia kiinteistöjen keräysastioihin. Lajittelututkimuksessa selvisi, että muovipakkausten seassa on vain alle viidennes sinne kuulumatonta jätettä, kuten kartonkia, paperia, muoviesineitä tai biojätettä.

- Tulokset olivat erittäin myönteiset. Kiitos asukkaille hyvästä lajittelusta! Olemme kertoneet aktiivisesti asukkaille, mitä jätettä saa laittaa muovipakkausten keräysastiaan. Tieto on mennyt hyvin perille ja lajittelutaito on parantunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen ilahtuneena.

HSY:n sähköisestä jäteoppaasta saa apua muovipakkausten lajitteluun

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa tyhjiä elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat, leikkele- ja valmisruokapakkaukset sekä muovipussit ja -kääreet. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös keräykseen kelpaavia muovipakkauksia. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

- On edelleen tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan vain sinne kuuluvaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Meiltä voi tilata kuvallisia lajitteluohjeita, jotta lajittelu kiinteistöillä sujuisi mahdollisimman hienosti. Asukkaat voivat myös itse tilata HSY:n maksutonta neuvontaa esimerkiksi asukaskokouksiin, kertoo Rusanen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokseen käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

HSY on kerännyt muovipakkauksia asuinkiinteistöiltä viime syksystä alkaen. Sitä ennen HSY testasi muovipakkausten keräystä noin 3000 kiinteistöllä reilun vuoden ajan. Muovipakkauksia kerätään yli 4 600 asiakaskiinteistöstä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

Muovipakkausten keräykseen saa laittaa
- elintarvikkeiden tyhjät muoviset pakkaukset, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset
- pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset
- muovipullot, -kanisterit ja -purkit – mieluiten litistettyinä
- muovikassit, -pussit ja -kääreet.

Muovipakkausten keräykseen ei saa laittaa
- muita muoviesineitä, kuten leluja tai muita materiaaleja kuten lahjapaperia
- PVC-pakkauksia, ne tunnistaa merkinnästä 03
- vaarallisten aineiden jäämiä, kuten maalia, kemikaaleja, öljyä tai lääkkeitä, sisältäviä purkkeja ja tölkkejä

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 0877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi
Lajitteluselvityksestä: Projektipäällikkö Kirsi Karhu, puh. 040 7513 414. kirsi.karhu(at)hsy.fi

Muovipakkausten lajittelu: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

Neuvontatilaukset: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Tilaa-neuvontaa.aspx

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi