Muoviteollisuus ry: Putketon kaapeli maassa on turvallisuus- ja ympäristöriski

Muoviteollisuus ry on huolissaan suuntauksesta, jossa maakaapeliasennuksia jätetään vaille asianmukaista suojaa. Pelkkä kaapeli maahan kaivettuna tai kynnettynä voi olla merkittävä turvallisuus- ja ympäristöriski.

- Suomessa on meneillään muutos ilmakaapelien muuttamisesta maahan kaivettaviksi kaapeleiksi. Tällä tavoitellaan muun muassa häiriöttömyyttä. Muutoksessa piilee kuitenkin väärin toteutettuna siemen uusiin ongelmiin ja häiriöihin, sanoo Muoviteollisuus ry:n toimitusjohtaja Vesa Kärhä.

- Näkemyksemme mukaan paraskaan kaapelikuori ei riittävästi suojaa kaapelia maassa eikä suojaa sivullisia kaapelivahingon sattuessa. Kaapelit on asennettava asianmukaisesti suojaavaan muoviputkeen. Näin saavutetaan paljon muitakin etuja. Putkessa oleva kaapeli voidaan vaihtaa ilman koko linjan kaivamista auki. Uusien kaapelien lisävetoja voi tehdä samaan putkeen ilman uutta asfaltin repimistä ja toistuvaa maan kaivamista ja siirtoa. Linjojen elinkaari pitenee, järjestelmällinen sijoittelu paranee ja kaikkinainen resurssien kulutus ja jatkuvan mylläämisen liikkuvuushaitta vähenevät merkittävästi.

Vesa Kärhä korostaa, että maassa suojaputki sekä suojaa kohdettaan että tekee sen näkyväksi.

- Suojaputki erottuu aina hyvin, myös kaivettaessa. Tämä on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeää. Viimeksi lokakuussa 2017 Suomessa työntekijä oli kuolla työmaalla kaivannosta paljastunutta voimakaapelia sahatessaan. Vaurion paikallistaminen ja kaapelin kunnon tarkistaminen onnistuvat optisesti putkessa, mutta suoraan maahan kaivetun kaapelin vaurio yleensä ilmenee vasta kun siirtoyhteys katkeaa.

- Putken käyttäminen vähentää myös ympäristöriskiä. Putki estää kaapelien mahdollisten lisä-, pehmitin- ja palonestoaineiden vapautumisen maaperään. Putken ansiosta kaapeliojan täytössä voidaan turvallisesti käyttää entistä laajempaa materiaalikirjoa, vaikkapa terävämpää kierrätysrouhetta.

Vesa Kärhän mukaan suojaputken asentamatta jättäminen ei ole useinkaan perusteltavissa edes säästöllä.

- Päinvastoin, putkitettu kaapelointi tulee usein kokonaisuutena paljon edullisemmaksi.

- Kaikkiaan kaapelien putkituksen tulisi ympäristön, terveyden ja turvallisuuden kannalta olla lähtökohtaisesti se normi, jota maa-asennuksissa noudatetaan. Taajamissa ei tulisi sallia suoria suojaamattomia maa-asennuksia lainkaan.

toimitusjohtaja Vesa Kärhä, puh. 040 559 7557, vesa.karha@plastics.fi

Muoviteollisuus ottaa suuntaa muovitiekartasta16.10.2018 09:00Tiedote