Mur-karhun metsästä kertova lastenkirja innosti Olavi Uusivirran säveltämään uuden laulun

Kaisa Happosen kirjoittama ja Anne Vaskon kuvittama iltasatukirja Mur ja metsän ilta jatkaa kansainvälisestikin menestynyttä Mur-karhusta kertovaa sarjaa. Kirjan lukee äänikirjaksi Olavi Uusivirta, joka myös innostui säveltämään ja esittämään kirjaan kuuluvan Iltalaulun yhdessä Ringa Mannerin kanssa.

Mur ja metsän ilta on filosofinen satukirja ja puheenvuoro suomalaisen  metsäluonnon puolesta.
Mur ja metsän ilta on filosofinen satukirja ja puheenvuoro suomalaisen metsäluonnon puolesta.

Happosen ja Vaskon Mur-karhusta kertova kirjasarja saa jo viidennen osansa, kun iltasatukirja Mur ja metsän ilta – iltasatuja isoille ja pienille (Tammi) on juuri julkaistu. Pienen Mur-karhun lisäksi salaviisaisssa saduissa esiin pääsevät muiden muassa tuulihaukka joka on lakannut lentämästä, hirvi joka ei uskalla astua metsänreunan yli sekä susi jota kuun valo häikäisee. Mur-karhu ottaa myös hienovaraisesti kantaa metsäluonnon ja sen sukupuuton uhkaamien lajien puolesta. Kirja ei saarnaa, mutta näyttää lapselle ja kirjaa lukevalle aikuiselle metsän arvon. Mur-kuvakirjoja on kiitetty niiden syvän filosofisesta otteesta, faabelimaisesta viisaudesta ja monitulkintaisuudesta, ja ne puhuttelevat yhtä lailla niin lasta kuin aikuista lukijaa.

Mur ja sen kuvaama suomalainen luonto ihastuttaa myös ulkomailla. Sarjan ensimmäisen osan oikeudet on myyty jo viiteentoista maahan, uusimpana Armeniaan.

Kirjan kuvittanut Anne Vasko on parhaillaan arvostetun, kansainvälisen Astrid Lindgren Memorial -palkinnon ehdokkaana. Hän on taiteilija ja kuvittaja, joka on luonut visuaalisen maailman lukuisiin niin omiin kuin muiden kirjoittamiin lastenkirjoihin. Vaskon kollaasikuvitukset ammentavat suomalaisesta luonnosta ja luovat Mur-tarinoihin taianomaisen tunnelman. Kaisa Happonen on monialainen lasten- ja nuortenkirjailija. Hän hallitsee huippuunsa hiotun kuvakirjakerronnan sekä erilaiset digitaaliset tarinankerronnan muodot. Happosen kirjailijanääni kumpuaa aidosti ja vahvana tavoittaen aina jotakin olennaista ihmisenä olemisesta.

Levy-yhtiö Universalin julkaiseman Olavi Uusivirran ja Ringa Mannerin kappaleen voit kuunnella tästä linkistä.

Haastattelupyynnöt:

Johanna Harkkila ǀ viestintäpäällikkö ǀ Tammi ǀ+358 41 4497274 ǀ johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Mur-sarjan on kuvittanut Anne Vasko ja kirjoittanut Kaisa Happonen. Kuva: Milka Alanen

Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin24.11.2021 10:07:44 EET | Tiedote

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Tammen kevään 2022 kirjat on julkistettu16.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Tammen keväässä Mikko Leppilampi pohtii avoimesti valintojaan vaiherikkaassa elämässään, R. M. Rosenberg kuljettaa Hakoisten Anna -romaanissa lukijansa 1700-luvulle ja keskelle erästä rakkaustarinaa, maineikkaan National Geographicin kirjojen julkaiseminen Suomessa alkaa monipuolisilla lasten tieto- ja kaunokirjoilla, ja Keltaisessa kirjastossa ilmestyy huhtikuussa tuoreen kirjallisuuden nobelistin Abdulrazak Gurnahin romaani Loppuelämät.

Tammi alkaa kustantaa arvostettuja National Geographic -kirjoja Suomessa15.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Tammi alkaa julkaista yhden maailman tunnetuimman brändin, National Geographicin, kirjoja. Vuodesta 1888 lähtien vaikuttaneen National Geographicin ydintehtävä on ollut maailman ja sen ilmiöiden tuntemuksen edistäminen sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen tuleville sukupolville. Tätä työtä on tehty parhaiden asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa. Tammen kustannuslistalta julkaistavat kirjat on suunnattu kaikenikäisille tiedonhaluisille lukijoille.