Asetelmat Suomen ympärillä muuttuivat nopeasti 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa. Itä-Euroopan vallankumoukset, Saksojen yhdistyminen ja Neuvostoliiton sisäiset mullistukset sisälsivät riskejä, mutta samaan aikaan avasivat myös uusia mahdollisuuksia.

Graafinen suunnittelu Kari Lahtinen

Presidentti Mauno Koiviston johtama Suomi ei ollut murrosvuosien aikana ajopuu, vaan aktiivinen toimija, joka kykeni tarttumaan äkillisesti auenneisiin tilaisuuksiin.

Mureneva kulmakivi – Suomi, Neuvostoliiton hajoaminen ja YYA-sopimuksen loppuvaiheet 1989–1992 -teos käsittelee Suomen ulkopolitiikan ja kansainvälisen aseman muuttumista noina vuosina. Kirja on ensimmäinen historialliseen perustutkimukseen pohjautuva kokonaisvaltainen esitys aiheesta.

Teos perustuu presidentti Koiviston henkilökohtaiseen arkistoon, ulkoministeriön arkistomateriaaleihin ja muihin koti- ja ulkomaisiin alkuperäislähteisiin.

Teos perustuu historiantutkija Juha-Matti Ritvasen väitöskirjaan. Hän väittelee Turun yliopistossa 27. elokuuta.

Graafinen suunnittelu Kari Lahtinen
Kuva Markku Koivumäki