Ohjelmistoyrittäjät ry

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

ICT-alan johtajat ovat turhautuneita julkisten hankintojen kilpailutuksiin - yli 80 prosenttia johtajista pitää kilpailutuksia huonosti toimivina.

Lehdistötiedote 13.6.2018

Julkisten hankintojen päättäjät saavat täyslaidallisen kipakkaa palautetta ICT-alan yritysjohtajilta. Mielipiteensä kertoneista johtajista peräti 83 prosenttia pitää julkisten hankintojen kilpailutuksia erittäin heikosti tai melko heikosti toimivina.

”Luonnollisesti näiden tulosten valossa täytyy lähettää herätysterveiset päättäjille: Näin murskaavan kritiikin saavaa järjestelmää täytyy muuttaa. On todella pysäyttävää, ettei yksikään haastateltu johtaja arvioinut, että hankintojen kilpailutus toimisi erittäin hyvin”, summaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kilpailumenettely poistettava tai muutettava”

Monet toimitusjohtajat ehdottavat joko koko kilpailutusmenettelyn poistamista tai vähintäänkin merkittäviä muutoksia siihen. Sadalta haastatellulta johtajalta tuli parannusehdotuksia yli 50. Roihan mukaan turhautuminen nykytilaan on todella voimakas.

”Kilpailutusten aiheuttamaa verenpaineen nousua kuvaa hyvin erään toimitusjohtajan arvio, jonka mukaan korruption pelossa toimitaan täysin järjettömästi ja ostetaan vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan. Toki tässä on mukana jo turhautuneiden tunteiden värinää, mutta kautta koko kentän kuuluu sama viesti: Muutosta tarvitaan”, kiteyttää Roiha ICT-johtajien näkemykset.

Roihan mukaan johtajien tutkimuksessa esiin nostamat huolet ovat todellisia.

”Julkisen ostajan pitäisi satsata laatuun ja ymmärtää, että monissa tapauksissa pelkän hinnan korostaminen tulee lopulta ongelmien vuoksi kalliimmaksi. Tästä on valitettavan paljon esimerkkejä. Meillä on Suomessa aivan huippuluokan ohjelmisto-osaaminen, ja julkisissa hankinnoissa pitäisi nähdä laadukkaiden ohjelmistojen tuottamat merkittävästi korkeammat kokonaishyödyt”, linjaa Roiha ohjelmistoyrittäjien näkemykset.

Miksei kokeiltaisi rohkeammin?

Toive kokeilujen lisäämiseen tuli myös vahvasti esiin ICT-johtajien palautteessa kilpailutuksista.

”Viime vuosina on alettu ymmärtää kokeilujen arvo kaikessa kehittämisessä, mainiota kyllä hallituksen linjauksia myöten. Rohkeita kokeiluja voitaisiin hyvin soveltaa myös julkisiin kilpailutuksiin. Kun katsomme nykytilaa, niin parannuksia todellakin tarvitaan”, toteaa Roiha.

Roihan mukaan tarjolla olisi jo nyt hyviä vaihtoehtoja, mutta uskallus käyttää niitä tuntuu vielä puuttuvan.

”Kyse ei ole siitä, että lainsäätäjät ja viranomaiset olisivat jumiutuneet yhteen kaavaan. Päinvastoin, neuvottelumenettelyt ja innovaatiohankinta tarjoavat mahdollisuuksia notkeampiin ja älykkäämpiin hankintoihin. Näitä mahdollisuuksia pitäisi nyt vain alkaa paljon rohkeammin soveltaa, eväät kokeiluihin ja parempiin käytäntöihin ovat jo olemassa”, kannustaa toimitusjohtaja Roiha.

Tutkimuksen toteuttivat Ohjelmistoyrittäjät ry, Pro Growth Consulting ja TIVIA nyt neljättä kertaa.

LINKKI TUTKIMUKSEEN

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa28.2.2018 21:39Tiedote

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.23.2.2018 12:00Kutsu

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.21.2.2018 14:00Kutsu