Ohjelmistoyrittäjät ry

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

ICT-alan johtajat ovat turhautuneita julkisten hankintojen kilpailutuksiin - yli 80 prosenttia johtajista pitää kilpailutuksia huonosti toimivina.

Lehdistötiedote 13.6.2018

Julkisten hankintojen päättäjät saavat täyslaidallisen kipakkaa palautetta ICT-alan yritysjohtajilta. Mielipiteensä kertoneista johtajista peräti 83 prosenttia pitää julkisten hankintojen kilpailutuksia erittäin heikosti tai melko heikosti toimivina.

”Luonnollisesti näiden tulosten valossa täytyy lähettää herätysterveiset päättäjille: Näin murskaavan kritiikin saavaa järjestelmää täytyy muuttaa. On todella pysäyttävää, ettei yksikään haastateltu johtaja arvioinut, että hankintojen kilpailutus toimisi erittäin hyvin”, summaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kilpailumenettely poistettava tai muutettava”

Monet toimitusjohtajat ehdottavat joko koko kilpailutusmenettelyn poistamista tai vähintäänkin merkittäviä muutoksia siihen. Sadalta haastatellulta johtajalta tuli parannusehdotuksia yli 50. Roihan mukaan turhautuminen nykytilaan on todella voimakas.

”Kilpailutusten aiheuttamaa verenpaineen nousua kuvaa hyvin erään toimitusjohtajan arvio, jonka mukaan korruption pelossa toimitaan täysin järjettömästi ja ostetaan vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan. Toki tässä on mukana jo turhautuneiden tunteiden värinää, mutta kautta koko kentän kuuluu sama viesti: Muutosta tarvitaan”, kiteyttää Roiha ICT-johtajien näkemykset.

Roihan mukaan johtajien tutkimuksessa esiin nostamat huolet ovat todellisia.

”Julkisen ostajan pitäisi satsata laatuun ja ymmärtää, että monissa tapauksissa pelkän hinnan korostaminen tulee lopulta ongelmien vuoksi kalliimmaksi. Tästä on valitettavan paljon esimerkkejä. Meillä on Suomessa aivan huippuluokan ohjelmisto-osaaminen, ja julkisissa hankinnoissa pitäisi nähdä laadukkaiden ohjelmistojen tuottamat merkittävästi korkeammat kokonaishyödyt”, linjaa Roiha ohjelmistoyrittäjien näkemykset.

Miksei kokeiltaisi rohkeammin?

Toive kokeilujen lisäämiseen tuli myös vahvasti esiin ICT-johtajien palautteessa kilpailutuksista.

”Viime vuosina on alettu ymmärtää kokeilujen arvo kaikessa kehittämisessä, mainiota kyllä hallituksen linjauksia myöten. Rohkeita kokeiluja voitaisiin hyvin soveltaa myös julkisiin kilpailutuksiin. Kun katsomme nykytilaa, niin parannuksia todellakin tarvitaan”, toteaa Roiha.

Roihan mukaan tarjolla olisi jo nyt hyviä vaihtoehtoja, mutta uskallus käyttää niitä tuntuu vielä puuttuvan.

”Kyse ei ole siitä, että lainsäätäjät ja viranomaiset olisivat jumiutuneet yhteen kaavaan. Päinvastoin, neuvottelumenettelyt ja innovaatiohankinta tarjoavat mahdollisuuksia notkeampiin ja älykkäämpiin hankintoihin. Näitä mahdollisuuksia pitäisi nyt vain alkaa paljon rohkeammin soveltaa, eväät kokeiluihin ja parempiin käytäntöihin ovat jo olemassa”, kannustaa toimitusjohtaja Roiha.

Tutkimuksen toteuttivat Ohjelmistoyrittäjät ry, Pro Growth Consulting ja TIVIA nyt neljättä kertaa.

LINKKI TUTKIMUKSEEN

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.