Museoammattilaisten oma verkkojulkaisu MuseoPro on avattu

Suomen museoliitto on avannut uuden verkkojulkaisun, joka on museoammattilaisten sisäisen kehittämisen areena. Se tarjoaa syventävää tietoa museotoiminnasta myös esimerkiksi alasta kiinnostuneille toimittajille.

MuseoPron tavoitteena on olla helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen julkaisu, joka tarjoaa oivalluksia museoammattilaisen arkeen. Kirjoittajia ovat ensisijaisesti museoalan ammattilaiset, jotka kirjoittavat muissa museoissa työskenteleville kollegoille. Lisäksi kirjoittajina on kulttuurialan freelance-toimittajia.

Julkaisun sisällöissä syvennytään museoammattilaisille ajankohtaisiin kysymyksiin, joiden perusteelliseen käsittelyyn ei aiemmin ole ollut sopivaa kanavaa. Vuonna 2020 teemoja ovat esimerkiksi tekijänoikeudet, kansainvälinen rahoitus, museoalan kansainvälistyminen sekä kestävä kehitys.

MuseoPron ensisijaista kohderyhmää ovat noin 3000 suomalaista museoammattilaista, mutta sitä voi lukea vapaasti kuka tahansa museoasioista kiinnostunut. MuseoProta toimitetaan myös alan opiskelijoita ajatellen.

MuseoPro päivittyy keskimäärin kerran viikossa eli vuoden aikana verkkojulkaisuun tulee noin 50 uutta tekstiä. Uusista päivityksistä tiedotetaan Museoliiton viestintäkanavissa.

MuseoPron toimituksen tukena on asiantuntijaryhmä, johon kuuluu edustajat Helsingin yliopiston museologian oppiaineesta, ICOM – Suomen komiteasta, Kansallisgalleriasta, Museoalan ammattiliitosta, Museokortista ja Museovirastosta.

MuseoPron visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Inari Savola ja tekniikasta vastaa Olli Holopainen Slapmedia Oy:stä. Museoliitossa toimituksesta vastaa viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 207 yhteisöjäsentä ylläpitävät lähes 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.