Museoammattilaisten oma verkkojulkaisu MuseoPro on avattu

Suomen museoliitto on avannut uuden verkkojulkaisun, joka on museoammattilaisten sisäisen kehittämisen areena. Se tarjoaa syventävää tietoa museotoiminnasta myös esimerkiksi alasta kiinnostuneille toimittajille.

MuseoPron tavoitteena on olla helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen julkaisu, joka tarjoaa oivalluksia museoammattilaisen arkeen. Kirjoittajia ovat ensisijaisesti museoalan ammattilaiset, jotka kirjoittavat muissa museoissa työskenteleville kollegoille. Lisäksi kirjoittajina on kulttuurialan freelance-toimittajia.

Julkaisun sisällöissä syvennytään museoammattilaisille ajankohtaisiin kysymyksiin, joiden perusteelliseen käsittelyyn ei aiemmin ole ollut sopivaa kanavaa. Vuonna 2020 teemoja ovat esimerkiksi tekijänoikeudet, kansainvälinen rahoitus, museoalan kansainvälistyminen sekä kestävä kehitys.

MuseoPron ensisijaista kohderyhmää ovat noin 3000 suomalaista museoammattilaista, mutta sitä voi lukea vapaasti kuka tahansa museoasioista kiinnostunut. MuseoProta toimitetaan myös alan opiskelijoita ajatellen.

MuseoPro päivittyy keskimäärin kerran viikossa eli vuoden aikana verkkojulkaisuun tulee noin 50 uutta tekstiä. Uusista päivityksistä tiedotetaan Museoliiton viestintäkanavissa.

MuseoPron toimituksen tukena on asiantuntijaryhmä, johon kuuluu edustajat Helsingin yliopiston museologian oppiaineesta, ICOM – Suomen komiteasta, Kansallisgalleriasta, Museoalan ammattiliitosta, Museokortista ja Museovirastosta.

MuseoPron visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Inari Savola ja tekniikasta vastaa Olli Holopainen Slapmedia Oy:stä. Museoliitossa toimituksesta vastaa viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 207 yhteisöjäsentä ylläpitävät lähes 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Poliitikot työharjoittelussa museoissa 26.-30.8.201920.8.2019 09:55:11 EESTTiedote

Suomen museoliiton koordinoima Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikko tuo yli 60 päättäjää tutustumaan museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Perinteisen museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien digitointia tai näyttelyn rakentamista. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa.