Museokortin voi pian implantoida kehoonsa — nopeimmille älykapseli asennetaan ilmaiseksi

Muovisen Museokortin rinnalle tulevat Museokortti-implantit. Jonotuslistalle maanantaina ilmoittautuvat saavat kehoonsa pilottikapselin ilmaiseksi.
Ihon alle asennettu RFID-kapseli alkaa toimia 1–3 viikon kuluessa implantoinnista. Kapseli on elinikäinen pääsylippu lähes 300 museokohteeseen ympäri Suomen.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi. Osa asiakkaista kaipaa kuitenkin vaihtoehtoa muovikortille.

– Erityisesti nuoret aikuiset kokevat, että muovinen Museokortti vie tilaa lompakosta. Se saattaa myös unohtua kotiin, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

– Ajattelimme, että mobiilisovellus voisi olla ratkaisu, mutta löysimme paremman vaihtoehdon. Implantti ei koskaan unohdu kotiin.

Museokortin voi 1. huhtikuuta 2020 alkaen asentaa omaan kehoonsa ja implantointeja tehdään jatkossa lähes 300 museon lipputiskeillä. Amerikkalaisen April Implant Companyn kehittämä implantti hyödyntää RFID-tekniikkaa. Prosessissa ihon alle viedään erityisellä asettimella kapseloitu siru. Se on noin 3mm leveä ja 5mm pitkä.

Kapseli asetetaan käytettävyyden vuoksi perinteisesti esimerkiksi kämmenen alueelle.

– Myös otsa on mahdollinen implantointialue, koska lähtökohtaisesti paljaalta ihoalueelta sirun etälukeminen on helppoa, kehaisee Honkanen.

– Tahdomme olla edelläkävijöitä globaalissa museoteknologiassa.

Kapselointiprosessia pilotoidaan ennen museoissa tapahtuvaa käyttöönottoa. Maanantain aikana jonotuslistalle ilmoittautuneet saavat pysyvästi voimassaolevan Museokortti-kapseloinnin ilmaiseksi.

ILMOITTAUDU JONOTUSLISTALLE TÄSTÄ