Museot ovat oppimispaikkoja – erityisesti Opi museossa -viikolla

Museoiden rooli oppimispaikkoina, koulujen vierailukohteina ja yhteistyökumppaneina sekä monenlaisten muiden kehittävien harrastusten ja ajanviettojen kohteena on viime vuosina korostunut entisestään. Opi museossa -viikko 2.–5.10.2018 nostaa esiin museoiden pedagogisen roolin.

Valtakunnallista koululaisten ja opiskelijoiden Opi museossa -viikkoa vietetään tänä vuonna tutustumalla museoihin oppimispaikkoina. Tarjolla on ohjelmaa lähes 50 museossa Maarianhaminasta Kittilään. Teemaviikolla moniin museoihin on vapaa pääsy koululaisryhmille sekä opiskelijoille.

Ahvenanmaan merenkulkumuseossa heitetään viikon aikana valokuvahaaste: Kuvaa itsesi puhelimella museon näyttelyissä ja luo arkistokuvien tilannetta ja tunnetta uudestaan.

Särestöniemen museossa, Kittilässä Reidar Särestönniemen taidetta ja tarinaa lähestytään eläinteeman kautta. Taiteilijan eläinystävien innoittamana työpajalaiset pääsevät taiteilemaan omat fantasiaeläimensä sekä askartelemaan kotitilan eläinhahmoja perinteisin menetelmin.

Hangon rintamamuseolla vierailujen keskeisenä teemana on sota lapsen näkökulmasta. Museo tarjoaa räätälöityjä ohjelmapaketteja eri-ikäisille koululaisryhmille. Tampereella Lenin museo tarjoaa yläkoulun ja lukion historian opetukseen sopivanopastuksen Neuvostoliiton ja Suomen yhteisestä historiasta.

Raumalla Lönnströmin taidemuseon kuvataiteilijoiden Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen Keskustelupuisto-projektin työpajassa Rauman Lyseon lukion pienryhmä pohtii julkista tilaa ja suunnittelee muutoksia valittuun sisätilaan koululla.

Loimaalla Suomen maatalousmuseo Sarassa tutustutaan ruisleipään ja suomalaiseen leipäkulttuuriin. Hotelli- ja ravintolamuseossa Helsingin Kaapelitehtaalla Taikinan taju -näyttelyssä kaikki saavat leipoa.

Vantaan kaupunginmuseossa Kuvien välähdyksiä ja puheiden pärähdyksiä -draamakierros sukeltaa Vantaan maisemiin ja tarinoihin. Varkauden museoissa museokäynnin yhteydessä tarjotaan mediakasvatuksellinen työpaja.

Kaikki viikon tapahtumat löytyvät Opi museossa -tapahtumakalenterista.

Arkistot, kirjastot ja museot tyytyväisiä tietosuojalakiin – julkaisuoikeus kaipaa täsmennystä14.11.2018 14:57Tiedote

Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen KAM-juridiikkaryhmän mukaan kansallinen tietosuojalaki on toteutumassa siten, että se antaa muistiorganisaatioille hyvät edellytykset henkilötietoja sisältävien kulttuuriperintöaineistojen käsittelyyn yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa. Henkilötietoja sisältävän kulttuuriperintöaineiston julkaisemisen mahdollistava nimenomainen säännös olisi kuitenkin tärkeä lisäys.

Näyttelypalkkiokokeilu on onnistunut – Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannattavat hyvän käytännön laajentamista25.10.2018 11:02Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiokokeilun toinen hakukierros on osoittautunut onnistuneeksi. Rahoituksen ansiosta yli puolet Suomen taidemuseokohteista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura toivovatkin, että ensi vuonna kokeilu olisi entistä laajempi.

Jopa 43 poliitikkoa ”työharjoitteluun” museoihin16.8.2018 08:10Tiedote

Suomen museoliiton koordinoimaan Kutsu poliitikko museoon -kampanjaan osallistuu ainakin 43 poliitikkoa. Eduskunnan puhemies Paula Risikon sekä ministereiden Sampo Terhon, Sanni Grahn-Laasosen ja Jussi Niinistön johdolla kansanedustajat ja kunnallispoliitikot tutustuvat museotyöhön pintaa syvemmältä 24 museossa eri puolilla Suomea. Media on tervetullut seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa kampanjaviikolla 27.–31.8.2018.