MuseoX – viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museohanke on käynnistynyt

Uusi museo edistää ymmärrystä medioituneesta maailmasta, ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, tieto- ja tavaravirroista sekä niiden muutoksesta. Museo herättää pohtimaan, miten eri kanavat, välineet, viestimisen tavat ja sisällöt vaikuttavat elämäämme yksilön, yhteisöjen ja yhteiskunnan tasolla. Se esittää kysymyksiä ja kannustaa vuoropuheluun.

Uusi museo tallentaa suomalaisten viestintää, pelikulttuuria, postin toimintaa ja digitaalista elämää sekä esittää ja jakaa elämyksellisiä sisältöjä. Museo keskittyy digitaalisen kulttuuriperinnön tallennuksen kehittämiseen.

MuseoX – kohti viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museota on hankkeen aikainen nimi – lopullinen museon nimi päätetään myöhemmin. MuseoX nimellä korostetaan uutta innovoivaa luonnetta ja muutosmatkaa sekä mukana olevien museoiden aihealueita. Monimerkityksisen X:n rinnalle nostettiin uutta museokonseptia rakentavat teemat viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä. Hankkeen konsepti valmistui viime vuonna.

MuseoX-hanke hakee valtakunnallisen vastuumuseon tehtävää. Uuden museon toiminta alkaa vuonna 2024. Ennen sitä hankkeen museot tekevät näyttely-yhteistyötä Vapriikissa, teemoina esimerkiksi postimyynnin ja verkkokaupan kehitys, postikorttijournalismi, radiotoiminta ja 2000-luvun alun mobiilipelikehitys. Suunnitteilla on myös toiminnallinen tila, jossa uuden museon sisältöjä muotoillaan yhdessä kävijöiden kanssa. Uuden museon aikataulu tarkentuu ja siitä tiedotetaan myöhemmin.