Jyväskylän yliopisto

Musiikinteorian opiskeluko muka hauskaa?

Jaa

Miten musiikinteorian opiskelusta tehdään kiinnostavaa ja jopa kivaa? FM Katariina Virtasen väitöskirjan tutkimustuloksista selviää, miten musiikkioppilaitoksessa oppilaat osallistuvat musiikin hahmotusaineiden tunneille aktiivisina toimijoina, keskittyneesti ja motivoituneesti.

Katariina Virtanen
Katariina Virtanen

Tutkimuksessa keskeisenä opetuksen välineenä olivat iPad-laitteet, joita oppilaat käyttivät yhteistoiminnallisesti. Merkittävä havainto oli, että ryhmissä tavallisesti hiljaiset ja epävarmatkin oppilaat uskalsivat yhteistoiminnallisessa tablet-laiteympäristössä osallistua toimintaan kysymyksin ja ehdotuksin. Hyvätunnelmainen ilmapiiri rohkaisi heidän musikaalisuuttaan, luovuuttaan ja ilmeikkyyttään.

Sanallista vuorovaikutusta runsaammin kommunikaatio tapahtui nonverbaalisesti. Sen myötä, että oppilaat saivat toimia keskenään, opettajan antaessa tarvittaessa tukea, tehtävien tekemiseen käytetty aikamäärä kasvoi. Tämä havainto kyseenalaistaa perinteisen opettajajohtoisen opetustavan ja erityisesti kurssikohtaiset asiasisältömäärät. Työskentelymuodossa keskeistä oli soiva kuva, joka kokosi kaiken toiminnan.

Suomalaisten musiikkioppilaitosten tarjoama teoriaopetus voidaan vielä tänäkin päivänä mieltää irralliseksi osaksi itse musiikista ja lähinnä pakolliseksi aineeksi instrumenttiopintojen ohessa. Musiikinteoria on kuitenkin keskeinen osa musiikinopetusta ja hyvin koulutetulta musiikkialan ammattilaiselta odotetaan musiikin teoreettista tietotaitoa. Opetustapoja on siksi syytä tarkastella uudelleen – mitä on oppilaitoksesta riippuen tehtykin.

Virtasen tutkimus kartoitti tablet-laitteiden merkitystä ja mahdollista antia musiikinteorian opettamiseen ja tuotti tietoa yhteistoiminnallisesta työskentelystä musiikin hahmotusaineissa niin oppilaiden kuin opettajankin näkökulmasta.

FM Katariina Virtasen musiikkikasvatuksen väitöskirjan "Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut. Hauskoin." Toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa.” tarkastustilaisuus pidetään 30.9.2022 klo 12 Jyväskylän yliopiston Historica -rakennuksen salissa H320. Vastaväittäjänä professori Juha Ojala (Taideyliopisto) ja kustoksena professori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9200-2

Taustatietoa:

Katariina Virtanen on toiminut ammatillisesti opetuksen ja kasvatuksen kentällä yli 25 vuotta. Ylioppilaaksi Virtanen kirjoitti vuonna 1995 Äetsän lukiosta ja on sen jälkeen suorittanut opintoja monipuolisesti terveydenhuollon, musiikkiterapian, psykologian, kasvatuksen ja musiikkikasvatuksen alalta sekä sittemmin johtamisesta ja yritysjohtamisesta.

Virtanen on toiminut musiikin perusteiden ja yhtyesoiton opettajan virassa Sastamalan musiikkiopistossa, jossa hänen virkaansa sisältyi myös solististen aineiden opetusta. Virtasen opetusuraan sisältyy lukuisa määrä erilaisten projektien organisointia, pedagogisesti uudistavaa opetustyötä sekä monipuolista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.

Työnsä ohella Virtanen on toiminut muusikkona. Opetusura vaihtui hallinnollisiin tehtäviin Virtasen siirryttyä apulaisrehtorin virkaan Riihimäen musiikkiopistoon. Tällä hetkellä hän työskentelee Helsingissä Pop & Jazz Konservatorion koulutuspäällikkönä. Väitöskirjansa hän on valmistellut oman työnsä ohella.

Yhteystiedot:

Katariina Virtanen, puh. 040 776 1289, katariina.virtanen@popjazz.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Katariina Virtanen
Katariina Virtanen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopistossa kehitetty ohjelmisto auttaa päätöksenteossa ja myös perustelee ratkaisuehdotuksensa26.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Monenlaiset algoritmit ohjaavat jokapäiväistä elämäämme yhä enemmän ja enemmän. Mutta mistä tiedämme algoritmien ohjaavan meitä oikeaan suuntaan? Jyväskylän yliopiston tutkijat kehittivät menetelmän, joka pystyy perustelemaan toimintaansa ihmiselle. Menetelmää voidaan soveltaa esimerkiksi terveydenhuollossa tai metsien hoidon suunnittelussa. Tulevaisuudessa pystymme entistä useammin käskemään algoritmeja perustelemaan toimintaansa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme