Helsingin yliopisto

Musiikki kehittää kuulovammaisen puhekieltä - suomalaiset ohjeet kansainväliseen käyttöön

Jaa
Suomalaiset tutkijat ovat koonneet kansainväliseen käyttöön ohjeiston, jonka avulla musiikkia voi tehdä niin, että se tukee puhekielen kehitystä. Ohjeet sopivat niin kuulovammaisen lapsen vanhemmille, varhaiskasvattajille, opettajille, puheterapeuteille ja muille kuntouttajille, kuin kuulovammaisille itselleen.
Kuva: Mostphotos
Kuva: Mostphotos

Kun Helsingin yliopiston logopedian yliopistonlehtori, puheterapeutti Ritva Torppa kehitti puhemuskaria eli erityisesti sisäkorvaistutetta käyttäville lapsille suunniteltua musiikkileikkikoulua, hän huomasi, että kuulovammaisen aivot ja puhekieli hyötyvät musiikista, erityisesti laulamisesta. Puhemuskarin tavoitteena on parempi puheen havaitseminen ja puhekieli.

Hearing Research-lehdessä julkaistussa artikkelissaan Torppa ja kasvatustieteen professori, aivotutkija Minna Huotilainen kokosivat yhteen omat ja muiden tutkijoiden tulokset, jotka osoittavat, että musiikin parissa toimiminen kehittää lasten kykyä havaita puheen prosodiaa, kuten rytmiä ja äänenkorkeuden vaihteluita, ja puhekieltä.

- Nämä taidot helpottavat lapsen arkea, Torppa kertoo. -Puheen kuunteleminen esimerkiksi melussa ei ole enää niin raskasta ja koulussa ja arjessa on helpompi kommunikoida muiden kanssa ja omaksua tietoa.

Musiikin käyttö opetuksessa hyödyttää kaikkia

Huotilainen korostaa yhdenvertaisuusperiaatetta. Musiikin käyttö varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa hyödyttää kaikkia ja turvaa kuulovammaisten lisäksi myös esimerkiksi kielellisistä häiriöistä kärsivien, suomea toisena kielenä oppivien ja kehitysvammaisten lasten oikeutta hyvään oppimiseen.

- Musiikillisten menetelmien käyttö opetuksessa tehostaa oppimista ja on uusimman aivotutkimuksen löydösten mukaista, Huotilainen korostaa.

Hänen mukaansa musiikki antaa jokaiselle lapselle ja nuorelle myös oman äänen, kanavan itseilmaisuun ja kuulluksi tulemiseen. Huotilainen toivoo, että musiikin osaamista pidettäisiin varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien koulutuksessa suuremmassa arvossa.

- Olisi hienoa, jos jo ennen yliopisto-opintoja hankittu musiikin osaaminen voitaisiin palkita pääsykokeissa, hän ehdottaa.

Musiikin käytön perusohjeet löytyvät Hearing Research -lehden artikkelista ja suomenkielisinä Cicero-verkoston ja Lindforsin säätiön sivuilta. Ohjeet sopivat kaikille kuulovammasta riippumatta.

Viite: Why and how music can be used to rehabilitate and develop speech and language skills in hearing-impaired children. Journal title: Hearing Research. Corresponding author: Prof. Minna Huotilainen, First author: Dr. Ritva Torppa


Lisätietoja:

Ritva Torppa, 050 448 4184, ritva.torppa@helsinki.fi

Minna Huotilainen,  040 560 8304, minna.huotilainen@helsinki.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Mostphotos
Kuva: Mostphotos
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye