Musiikkitalo juhlii Kaija Saariahoa lokakuussa

Säveltäjä Kaija Saariaho täyttää 70 vuotta 14.10.2022. Musiikkitalossa juhlitaan säveltäjämestaria juhlakonsertilla sekä joukolla pienempiä tapahtumia.

Kaija Saariaho 70 -juhlakonsertti järjestetään Musiikkitalon Konserttisalissa lauantaina 15.10.2022 kello 19. Konsertissa esiintyvät Zagros Ensemble ja Avanti!. Kummallakin yhtyeellä on vuosikymmeniä pitkä yhteinen historia Saariahon teosten tulkkina. Konsertin kapellimestareina toimivat Petri Komulainen ja Aliisa Barrière. Ohjelmassa ovat Saariahon teokset Solar (1993), huilukonsertto Aile du songe (2001) ja viulukonsertto Graal théâtre  (1993), solisteinaan Kaisa Kortelainen ja John Storgårds

Konsertin ohjelmaan sisältyy myös kaksi juuri tätä konserttia varten tilattua teosta nuorilta säveltäjiltä Tara Valkonen ja Leevi Räsänen. Nämä sävellykset ovat lahjoja ja yllätyksiä Saariaholle, mutta samalla ne ovat silta kahden sukupolven välillä. Konsertissa muistetaan myös alkuvuonna edesmennyttä Paavo Heinistä, jonka teoksen Reality (1978) solistina laulaa Tuuli Lindeberg. Saariaho opiskeli Heinisen johdolla Sibelius-Akatemiassa vuosina 1976–1980.

Juhlakonsertti on osa laajempaa Saariaho-tapahtumaa, joka järjestetään Musiikkitalossa ja sen lähiympäristössä yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kanssa. Viikon aikana luvassa on laaja otos Saariahon vokaali- ja kamarimusiikkia, sooloteoksia, urku- ja kuoromusiikkia sekä seminaareja. Juhlakonsertin ja osan muista tapahtumista järjestää Musiikkitalon Urut Soimaan ry yhteistyössä Musiikkitalon Säätiön kanssa.

Musiikkitalon Urut Soimaan ry perustettiin kolme vuotta sitten Saariahon syntymäpäivänä huolehtimaan reilun vuoden päästä valmistuvista konserttisaliuruista, joiden hankkiminen käynnistyi Saariahon miljoonan euron lahjoituksen turvin. Yhdistyksen tavoitteena on huolehtia uruista ja järjestää niille soivia tuotantoja. Yhdistys vastaa myös parhaillaan käynnissä olevan kansainvälinen Kaija Saariaho -urkusävellyskilpailun järjestämisestä. Yhdistys toimii Musiikkitalon Säätiön alaisuudessa.

---

Kaija Saariaho 70 -vuotta juhlakonsertin liput ja lisätiedot Musiikkitalon verkkosivuilla