Musiikkitalon historian vilkkain vuosi kokosi kaupunkilaisia yhteen ilmaisten tapahtumien ja huippukonserttien pariin

Musiikkitalon vuosi 2019 piti sisällään 1 630 tapahtumaa, joista peräti 896 oli pääsymaksuttomia. Tapahtumaluku on valtakunnallisesti katsottuna erittäin korkea. Suosittu, talon toimintaan tutustuttava Musiikkitalon Vapaapäivä keräsi tänä vuonna 6 000 käyntiä.

Herkkää tulkintaa, mytologisia oopperahahmoja ja soivaa tiedettä

Viime vuoden musiikillisiin kohokohtiin lukeutui esimerkiksi Helsingin kaupunginorkesterin Keisarikonsertto lokakuussa, jossa kuultiin pianistilegenda Elisabeth Leonskajaa.

Radion sinfoniaorkesteri ja Esa-Pekka Salonen puolestaan johdattelivat kuulijat syyskuussa Šostakovitšin ja Brucknerin maailmaan 21-vuotiaan sellistilupaus Jonathan Roozemanin kanssa.

Taideyliopiston kaupunkifestivaali Feel Helsinki täytti myös Musiikkitalon eräänä kesäisenä lauantaina, kun yksipäiväinen festivaali esitteli laajasti Taideyliopiston osaamista eri aloilta ja tarjosi ilmaisohjelmaa aamusta iltaan.

Suuria tunteita koettiin kun australialaisartisti Nick Cave esiintyi Konserttisalissa elokuussa. Intiimi konsertti osallisti yleisön vapautuneeseen keskusteluun artistin kanssa ja illan kuluessa kuultiin myös soolotulkintoja tunnettuista kappaleista.

Lasten RING -esitys toi Richard Wagnerin massiivisen Nibelungin sormus -teoskokonaisuuden koko perheelle sopivana tiivistettynä ooperaelämyksenä ja sormuksen tarinaa esitettiin loppuunmyydylle salille kolmen esityksen verran.

“Olemme erityisen tyytyväisiä, että saimme pidettyä kesäkauden aktiivisena. Joka päivälle oli runsaasti ohjelmaa, joista suurin osa oli yleisölle ilmaisia” kertoo Musiikkitalon toimitusjohtaja Pekka Kauranen.

Heurekan arkipäivinä järjestämät pop up -tiedeshowt Päälämpiössä tarjosivat vierailijoille elämyksiä musiikillisten demonstraatioiden ja kokeiden muodossa. Monipuolinen konserttitarjonta jatkui läpi kesän Musiikkitalossa niin klassisen kuin kevyemmän musiikin ohjelmalla.

Auringonpaistetta ei puuttunut myöskään terassilta, jossa päästiin kuulemaan Radio Helsingin kuratoimien artistien keikkoja suosituissa Kesälive-tapahtumissa. Tulevaa kesää varten Musiikkitalo on aloittanut Kansalaistorin puolelle uuden katetun terassin rakentamisen, joka mahdollistaa entistä monipuolisemman ohjelman järjestämisen.

Kohtaamisia Musiikkitalossa

Kiinnostus yksityistapahtumien järjestämiseen Musiikkitalossa kasvoi viime vuoden aikana. Musiikkitalon salit ja lämpiöt toimivat kohtauspaikkana yli kahdellesadalle erilaiselle yksityistapahtumalle aina pienistä kokouksista usean sadan henkilön seminaareihin ja yritysjuhliin.

Kansalaistori ja Musiikkitalo toimivat myös näyttämöinä erilaisille kaupungin tapahtumille kuten valotaiteeseen keskittyvälle Lux Helsingille. Musiikkitalon mediaseinä kokosi kaupunkilaisia yhteen, kun seinältä nautittiin suorana lähetyksenä muun muassa Helsingin kaupunginorkesterin perinteinen Vappumatinea sekä Euroviisufinaali. Muuntautuipa mediaseinän edusta myös esiintymislavaksi, kun kesäkuussa järjestettävä Helsinki-päivä houkutteli kaupunkilaiset testaamaan Singan järjestämää ulkoilmakaraokea.

Helsingin Musiikkitalo Oy on Helsingin kaupungin, Yleisradion ja Taideyliopiston omistama yhtiö, joka vastaa talon vuokraustoiminnasta sekä palveluista. Musiikkitalon päätoimijat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Radion sinfoniaorkesteri ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.

Yhteystiedot medialle:

Juha Paaso
Myynti- ja markkinointipäällikkö
p. +358 (0) 20 707 0405
juha.paaso@musiikkitalo.fi

Musikhuset får världens största konsertsalorgel27.3.2020 09:00:00 EETTiedote

The Musiikkitalo Concert Hall will have the world’s largest concert hall organ27.3.2020 09:00:00 EETPress release

The Musiikkitalo concert hall organ project is now underway in Helsinki, Finland. In accordance with the results of international competitive bidding and the contract signed in June 2018, the organ will be built by Austrian organ builders Rieger Orgelbau. The instrument will have 123 registers, which will make it the world’s largest concert hall organ. The largest organ in Finland so far – the Lapua Cathedral organ – has 85 registers.