Musiikkitalon palveluyhtiölle haetaan uutta toimintamallia

Helsingin Musiikkitalon markkinoinnista ja muista tukipalveluista vastaavan palveluyhtiön toiminnalle etsitään uusia muotoja. Kevään aikana apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen johtama työryhmä arvioi, miten palveluyhtiön toimintaa voitaisiin kehittää taloudellisesti kestävältä pohjalta. Yhtenä vaihtoehtona selvitetään yhteistyötä Finlandia-talon kanssa.

”Vuonna 2011 valmistunut Musiikkitalo on lunastanut paikkansa Helsingin keskeisenä konserttiareenana, mutta nyt on aika arvioida talon muiden kuin musiikkipalveluiden tehostamista ja etsiä kenties uusia toimintamalleja. Nykyisellään talon hallinnon kustannusrakenne on melko raskas”, sanoo apulaiskaupunginjohtaja Viljanen.

”Musiikkitalo elää muutosvaihetta. Toimitusjohtajan vaihtuminen ja Pekka Kaurasen asettaminen uudeksi, määräaikaiseksi toimitusjohtajaksi antaa mahdollisuuden arvioida myös Musiikkitalon palveluyhtiön toimintaa uudelleen.”

Selvitystyöryhmässä on mukana apulaiskaupunginjohtaja Viljasen lisäksi edustajat Musiikkitalon omistajaorganisaatioista Yleisradio Oy:stä, Taideyliopistosta ja Helsingin kaupungilta sekä asiantuntijoina edustajat Musiikkitalon palveluyhtiöstä ja Finlandia-talosta.

"Ylelle on omistajana tärkeää varmistaa Musiikkitalon toimivuus ja jatkuvuus sekä laadukkaat työtilat Radion sinfoniaorkesterille. Haluamme jatkossakin välittää ja tallentaa korkealuokkaisia konsertteja suomalaisille ja myös kansainväliselle yleisölle", korostaa talousjohtaja Maisa Hyrkkänen Yleisradio Oy:stä.

"Musiikkitalo palvelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian toimintaa erinomaisesti sijaintinsa ja tilojensa puolesta. Nyt on tärkeä selvittää miten tarvittavien palvelujen tuottaminen saadaan pidemmällä tähtäimellä taloudellisesti kestävälle pohjalle”, sanoo Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Selvitystyön aloitus ja sen tavoitteet käytiin läpi Musiikkitalon henkilöstölle järjestetyssä tiedotustilaisuudessa tänään iltapäivällä. Tilaisuudessa olivat läsnä Musiikkitalon henkilöstö ja uusi toimitusjohtaja, selvitystyötä tekevä työryhmä sekä Musiikkitalon omistajien ja hallituksen edustus.
Selvitystyön on määrä olla valmis 31.5.2016 mennessä.

Lisätiedot:
Ritva Viljanen
Helsingin kaupungin sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja
ritva.viljanen@hel.fi
Kaupunginkanslia
PL 1, Pohjoisesplanadi 11–13
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Musiikkitalo on kaikille avoin konserttikeskus ja kohtauspaikka Helsingin keskustassa. Vilkkaimman kauden aikana, syyskuusta toukokuuhun, Musiikkitalossa järjestetään noin 70-100 konserttia tai muuta tapahtumaa kuukaudessa. Musiikkitalon päätoimijat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Radion sinfoniaorkesteri ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.