Mustan Virran Panimon oluet valtakunnalliseen jakeluun Prismoihin

Alko luokitteli Suomen pienimmästä suurimpien joukkoon siirtyneen pienpanimon jouluoluen Santa Olaf Christmas Alen "erinomaiseksi" ja valitsi sen jouluolutkattaukseensa
Mustan Virran Panimon jouluolut Santa Olaf Christmas Ale sai Alkolta arvioksi "erinomainen".

Savonlinnalaisen Mustan Virran Panimon oluet St. Olaf Pale Ale ja Pässi IPA tulevat valtakunnalliseen jakeluun. Syyskuun lopusta lähtien oluita saa valtaosasta Prismoja ympäri Suomen. Lisäksi panimon jouluolut Santa Olaf Christmas Ale tulee myyntiin kaikkiin Prismoihin, useimpiin S-marketeihin ja Alkoihin kautta maan.

”Alko valitsi jouluoluemme Santa Olaf Christmas Alen kotimaisten panimoiden jouluolutkattaukseensa. Tarjolla oli yhdeksän olutta, joista neljä laadukkainta valittiin aistinvaraisessa pruuvissa mukaan. Meidän jouluoluemme sai raadilta arvioksi erinomainen”, Mustan Virran Panimon toimitusjohtaja Petteri Vänttinen sanoo.

Mustan Virran Panimo on vain reilun vuoden vanha panimo, jonka oluet ovat saaneet räjähdysmäisen suosion. Alusta asti kysyntä on ollut suurempaa kuin panimon valmistuskapasiteetti. ”Uusimme juuri panimolaitteistomme ja käymisastiamme. Niiden myötä tuotantokapasiteettimme 15-kertaistui. Pystymme nyt tekemään puoli miljoonaa litraa olutta vuodessa. Määrä on sellainen, että nousemme maan suurimpien pienpanimoiden joukkoon”, Vänttinen sanoo.

Tuotantomäärän kasvusta kertoo esimerkiksi se, että koko ensimmäisenä vuonna panimo teki yhteensä 28 000 pulloa olutta. Nyt pelkästään jouluolutta pannaan 70 000 pulloa.

Mustan Virran Panimon tunnetuin olut on St. Olaf Pale Ale, koska sen nimi jouduttiin muuttamaan alkuperäisestä Olavista panimojätti Olvi Oyj:n vaatimuksesta ennen ensimmäisenkään olutlitran valmistusta. Mustan Virran Panimon tuotteita oli tarjolla myös Venäjän presidentin Vladimir Putinin vieraillessa Savonlinnassa kesällä.

Santtu Parkkonen
santtu@mellakkahelsinki.fi