Muuntojoustava asuntoyhtiö kiinnostaa lapsiperheitä

Hartela rakentaa Haagaan kolmen kerrostalon yhtiön, joka tarjoaa yksilöllisiä ja joustavia asumisratkaisuja eri elämäntilanteisiin. Muuntojoustavassa asuntoyhtiössä toteutuvat kerrostaloasujan toiveet nautiskelulle, yhdessäololle ja arjen pyörittämiselle.
Havainnekuva, As. Oy Haagan Eliel

Hartela vastaa Hitas-kohteella Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelman asettamiin vaatimuksiin lisätä kerrostaloasumisen houkuttelevuutta, joustavuutta ja yksilöllisiä ratkaisuja. Yksi tavoite hankkeessa oli useisiin tarpeisiin muuntuvien asuntojen kehittäminen. Hitas on Helsingissä käytössä oleva asuntojen hinta- ja laatutason sääntelyjärjestelmä, jonka tarkoituksena on tarjota kaupunkilaisille kohtuuhintaisia omistusasuntoja ja valvoa niiden kohtuuhintaisuutta myös tulevaisuudessa.

Hartelan suunnitelma käsittää joukon huoneistopohjia asukkaan valittaviksi ja tuoreita ideoita pihajärjestelyihin, yhteisiin tiloihin sekä asuntojen muunneltavuuteen.

Yhden talon asukkaat voivat valita haluamansa pohjaratkaisun yksilöllisistä asuntopohjista. Toisessa talossa on tarjolla avaria koteja tavallista korkeammissa huoneissa, ja kolmanteen taloon suunniteltu korotuslattiarakenne mahdollistaa pohjaratkaisun valinnan useista eri vaihtoehdoista. Asukas voi esimerkiksi valita vaatehuoneen tai kodinhoitotilan, tai päättää käyttää neliöt yhteen lisämakuuhuoneeseen.

Hartelan teettämässä tutkimuksessa kartoitettiin, mitä urbaani lapsiperhe toivoo asumiselta. Sen pohjalta yhteen taloista on valikoitunut joukko erilaisia huoneistopohjia, joista asukkaat voivat valita omansa ennen rakentamisen aloittamista.

- Lähdimme miettimään yksilöllistä asumista pyytämällä kaupunkilaisia kertomaan asumiseen liittyviä toiveita ja tarpeita. Kuulimme tarinoita kodin merkityksestä muuttuvien perhetilanteiden mukaan, unelmien pohjaratkaisuista ja haaveita yhteisöllisyydestä sekä yhteisten tilojen toiminnallisuudesta. Saimme myös tietoa asunnon ostopäätöstä ohjaavista tekijöistä, kuten sijainnista lähellä kouluja ja palveluita, luontoa sekä raideliikennettä, kertoo hankekehitysjohtaja Johanna Palosaari Hartelasta.

Näistä tarinoista Hartela rakentaa puistomaiselle paikalle Haagaan kolme yksilöllistä taloa. Taloja yhdistää runsas valikoima erilaisia asuntoja, joista osassa on oma piha ja yhteiskäytössä uudenlaisia tiloja, kuten kuraeteinen ja tavallista viihtyisämmät kerho- ja saunatilat. Taloyhtiöön tulee SmartPost-automaatti.

- Koska kaupunkiasumisessa houkuttelee sen vaivattomuus, tulee kohteeseen mm. palvelueteinen, josta asukas voi noutaa netin kautta tilaamansa tuotteen tai ruokakassin. Alueen korttelit muodostavat yhteisen suurpihan, joka tarjoaa leikkipaikkoja ja -välineitä kaiken ikäisille. Varsinkin lapsiperheiden vanhemmat viettävät paljon aikaa pihalla, sanoo kohteen pääsuunnittelija, arkkitehti Jari Viherkoski Arkkitehtitoimisto HMV Oy:stä.

Helsingin kupeessa sijaitsevassa luonnonläheisessä Etelä-Haagassa asuu runsaat 12 000 asukasta. Naapurikortteleissa on pääosin 1950-60-luvuilla rakennettuja kerrostaloja. Hartelan tulevat kodit sijaitsevat kivenheiton päästä juna-asemasta sekä bussipysäkiltä. Tulevaisuudessa liikkuminen helpottuu entisestään, kun Raide-Jokerin pikaraitiotie pysähtyy suoraan taloyhtiön edessä. Asunto Oy Haagan Elielin rakentaminen käynnistyy alkuvuonna 2018 ja uudet asukkaat pääsevät koteihinsa syksyllä 2019.

Johanna Palosaari, hankekehitysjohtaja, Hartela Etelä-Suomi Oy
p. 040 519 5860 s-posti: johanna.palosaari@hartela.fi

Emma Sallinen, projektipäällikkö, Hartela Etelä-Suomi Oy
p. 050 414 4187 s-posti: emma.sallinen@hartela.fi

Hanne Miettinen, myyntipäällikkö, Hartela Etelä-Suomi Oy
p. 050 911 7905 s-posti: hanne.miettinen@hartela.fi

Havainnekuva, As. Oy Haagan Eliel

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.